Nedhængt loft (med nem adgang til installationer)

Hejsa
Jeg har en lang og smal entre - m/højt til loftet....   ;-)
L x B x H =  4,30 x 1,40 x (3,20 - 2,80 loftet er ensidigt skrående (kip) 
- hvor der i begge langsider øverst oppe er monteret klemlister (kabelbakker) fra huset opførelsestidspunkt omkring 1960 - fyldt med alverdens ledninger til hele huset.
Tja - sådan byggede man dengang, men kønt er det nu ikke..  så jeg overvejer nu at sænke loftet og beklæde dette med profilbrædder (i den lange retning, så det matcher den øvrige del af huset).
Udfordring; - der SKAL være let adgang til klemlisterne iflg. lovgivningen.
Er der nogle gode bud på et forsænket loft, hvor elektrikeren nemt kan tilgå de gamle klemlister.... den dag det måtte blive aktuelt?
(jeg har set 'troldtekt-løsningen' med aluskinner & løse plader. som minder mig alt for meget om mit gamle kontorlandskab = no-go.... og samme plader påskruet nedefra med f.eks. 6 skruer opfattes IKKE som 'let adgang' for elektrikeren.  :-(
Desværre bør profilbrædderne opsættes i den lange retning af æstetiske årsager, ellers kunne der måske være etableret nogle 'skjulte lemme' (fer/not) eller lignende - men tvivler på elektrikeren kan/vil løfte en 4,3 meter lang loftlem, for at servicere en klemliste....  
Nå ja, - så er der jo desværre klemlister i BEGGE langsider  :-(
Gode forslag modtages gerne... 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er måske lige så let at fjerne klemlisterne helt, når du alligevel vil lave ny loft. Der vil jo så ubesværet kunne trækkes nye kabler over dette.

@jenshøj
Hele husets elinstallation går i disse to klemlister... - det er større opgave at lave om iflg. vores elektriker
Der findes glatte akustikplader (rockfon ol) til ophæng i skinnesystem, lidt samme system som man kan hænge troldtekt op i.
Om man kan lide det er en personlig sag men hvis ikke hverken ikke fungerer for dig tror jeg ikke det du søger findes.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

mfa skrev den 18-11-2024 15:42:31

@jenshøj
Hele husets elinstallation går i disse to klemlister... - det er større opgave at lave om iflg. vores elektriker

Det kan være prisen for at få det ønskede loft. Og så får du også moderniseret installationen.

fase
Er der samlinger i listerne? Ellers er det vel ikke et problem?
swayde skrev den 22-11-2024 17:33:38

Er der samlinger i listerne? Ellers er det vel ikke et problem?

Der er samlinger i klemlisterne. Det er en installationsmåde.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis