Radiatorer i halvdelen af huset virker pludselig ikke

Hej Alle

Håber i kan hjælpe med at fejlsøge lidt. 

Vi har en villa i tre etager fra slut 70erne i to etager hvor radiatorerne i stueetagen pludselig stort set er stoppet med at varme. Det virkede for et par uger siden, og nu er der intet uanset hvor meget jeg skruer op for varmen. Der er fjernvarme. Det sjove er at dem på første sal stadig fungerer fint, dem i kælderen ser også ud til at fungere fint. Så vidt jeg kan se et det tre seperate strenge. 

Jeg har prøvet følgende: 

1. Masseret alle termostaterne, først ved at skrue helt op og så helt ned. Jeg har også haft dem af og masseret palen. 

2. Jeg har udluftet dem alle, der kom dog bare vand ud, ingen luft. Men det må vel så betyde at der i hvert fald er tryk på systemet?

3. Slukket alle termostaterne på første sal i håb om at der så kom fut i stuen, men nej.

Jeg har lagt mærke at røret til tilløb til den streng hvor radiatorerne sidder på er lunt (ikke varmt), men det er koldt i tilbageløb. Nogen af rørene er pex og andre er af metal. Jeg er ret sikker på at der ikke er cirkulationspumpe på. jeg kan umiddelbart tilgå alle rør og kan ikke se nogen utætheder eller andet mistænkeligt.

Sig endelig til hvis jeg mangler nogen info.

Er der nogen der har en ide til hvad jeg kan prøve, eller skal jeg bare give fortabt og ringe efter en VVSer, kan det evt være tilbageløbet der er tilstoppet?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke vise et par billeder af systemet, det er lidt svært at vide, hvordan det er forbundet. Er fjernvarmen med veksler eller direkte?

fase
Yes, ser lige om jeg ikke kan få smidt et par billeder op senere når jeg kommer fra job. 

Glemte lige at sige at jeg kan, hvis jeg har udluftningsskruen åbent i et stykke tid trække varmt vand ind i radiatoren, så det kunne måske godt tyde på at det ikke kunne løbe ud. 

Jeg er næsten sikker på at det er direkte fjernvarme. Der sidder en varmeveksler, men den er vist til brugsvand og det er varmt.

Hvis du ikke har direkte fjernvarme skal der nok fyldes vand på når du har lukket en del ud for at få varmt vand i radiatoren. Sidder termostaer i indgang eller afgang på radiator ( oppe eller nede) - har du trykmåler ved fjernvarmeenheden ?.

Kurt54 skrev den 18-11-2024 16:22:45

Hvis du ikke har direkte fjernvarme skal der nok fyldes vand på når du har lukket en del ud for at få varmt vand i radiatoren. Sidder termostaer i indgang eller afgang på radiator ( oppe eller nede) - har du trykmåler ved fjernvarmeenheden ?.

Hej Kurt

Det er direkte fjernvarme.

Termostaterne sidder i indgangen til radiatorerne og ingen trykmåler.

Hej alle

Tak for svar. Hvis folk i fremtiden støder på samme problem så var følgende løsningen på mit problem.

Turde ikke begynde at rode med at skrue systemet fra hinanden  så ringede til en VVSer. Det tog ham to minutter at konstatere at problemet var differenstrykregulatoren der havde sat sig på samme måde som en termostatpal kan sætte sig. Han motionerede den lidt og vupti, så var der varmt vand i hele hytten igen. Nemme penge for ham og jeg lærte at jeg havde sådan en og den trænger åbenbart til at blive skiftet.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis