Radiatorer banker/klikker?

Mine radiatorer banker eller klikker hele tiden. Hvis jeg skruer meget op eller ned for dem kan det nogle gange stoppe...

Er det fordi de bare skal udluftes?

Jeg har gasfyr. Og jeg mindes at have fået at vide, at hvis man skal udlufte radiatorer, så skal man først slukke for pumpen der cirkulerer vandet. Og så skal man vente 10 minutter og så udlufte oppe fra og ned. Dvs. først 1. sal, så stue, så evt. kælder.

Problemet er bare, jeg har gasfyr, og jeg kan ikke se nogen pumpe nogen steder. Skal jeg så slukke for hele fyret ved bare at slukke for strømmen til det?
Eller kan jeg bare udlufte mens pumpen kører?

Trykket er mellem 1 og 2 bar.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at skrue ned for pumpen.
GodeVen skrev den 18-11-2024 10:42:55

Mener du, at jeg skal skrue ned og så lufte ud? Eller mener du, at banken kan komme fordi pumpen kører for hurtigt ?

problemet er, at jeg ikke kan se nogen pumpe. Den må være inde i selve fyret. Men ikke et sted hvor jeg kan slukke eller indstille den. (Ikke så vidt jeg kan se i hvert fald)

GodeVen skrev den 18-11-2024 10:42:55

Sådan ser fyret ud. Dette er de eneste knapper jeg har at stille på. Jeg har prøvet at trykke pil op og pil ned for at se, om det gav flere muligheder, men de to knapper har tilsyneladende ingen effekt.

Jeg kender ikke så meget til varme med fyr. Ved direkte fjernvarme kan man ofte løse den type problemer med ved at sænke differentiale trykket. Hvis det er for stort, har fremløbs termostater problemer med at arbejde i området hvor de er lige ved at lukke. De har ikke kræfter nok og begynder at vibrere eller banke. Man kan kortsigtet løse det ved at dreje kraftigt op eller ned. Men den rigtige løsning er at sænke trykket, således at termostaterne ikke bliver overbelastede.

Måske er dit problem at pumpe laver for meget tryk. 
GodeVen skrev den 18-11-2024 11:23:57

Jeg kender ikke så meget til varme med fyr. Ved direkte fjernvarme kan man ofte løse den type problemer med ved at sænke differentiale trykket. Hvis det er for stort, har fremløbs termostater problemer med at arbejde i området hvor de er lige ved at lukke. De har ikke kræfter nok og begynder at vibrere eller banke. Man kan kortsigtet løse det ved at dreje kraftigt op eller ned. Men den rigtige løsning er at sænke trykket, således at termostaterne ikke bliver overbelastede.

Måske er dit problem at pumpe laver for meget tryk. 

OK. Betyder det så, at problemet altså ikke har noget med udluftning at gøre? 

Annonce
Du har fat i hvordan der kan udluftes, men det er sikkert ikke problemet. Hvis ellers man passer sit fyr, og sørger for at der hele tiden er tryk nok på anlægget, skulle der ikke komme problemer med luft.
Jeg tror at knirkelydene kommer fordi fremløbstemperaturen svinger op og ned alt efter pm fyret kører eller ej. Kan “hysteresen” (temperaturforskel ved start og stop på fyret) justeres ned vil problemet blive mindre. Er lydene meget irriterende kan en løsning være at lave en blandesløjfe på fremløbet.

Søren O
Kliklyde der kommer fra ændring i temperatur, gør at rørene bevæger sig i gennemføringer, der derved giver lyd.
Du kan let finde ud af om det er det ene eller det andet. Hvis lyden kommer fra for højt tryk, vil lyden forsvinde øjeblikkeligt, hvis du lukker eller åbner helt for termostaten. Hvis det er fra temperaturændringer, vil ændringen ikke ske øjeblikkeligt.

Luft i radiatorerne, vil ofte give skvulpe lyde eller lyden af vand der løber. De kommer aldrig fra en fyldt radiator.  
GodeVen skrev den 18-11-2024 13:20:47

Kliklyde der kommer fra ændring i temperatur, gør at rørene bevæger sig i gennemføringer, der derved giver lyd.
Du kan let finde ud af om det er det ene eller det andet. Hvis lyden kommer fra for højt tryk, vil lyden forsvinde øjeblikkeligt, hvis du lukker eller åbner helt for termostaten. Hvis det er fra temperaturændringer, vil ændringen ikke ske øjeblikkeligt.

Luft i radiatorerne, vil ofte give skvulpe lyde eller lyden af vand der løber. De kommer aldrig fra en fyldt radiator.  

Har ikke skvulpelyde. Jeg prøver lige at lukke helt for termostat næste gang de klikker. 

Lyder for mig som om at installtøren har byttet om på fremløb og tilbageløb på rørene. Det får termostaterne til at banke.

LennartBertelsen skrev den 18-11-2024 15:59:59

GodeVen skrev den 18-11-2024 13:20:47

Har ikke skvulpelyde. Jeg prøver lige at lukke helt for termostat næste gang de klikker. 

Jeg har en radiator som klikker lige ved siden af mig nu. Jeg har lige prøvet at skrue helt op og dernest helt ned. Det gjorde ingen forskel.
Det kommer sikkert fra at rørene bevæger sig i gennemføringerne. Er det rigtigt forstået, at det kan man ikke gøre noget ved - og lyden er også ufarlig og har ingen virkning på varme effektiviteten?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis