Understrygning af tag - hvilken mørtel

Mit gamle hus fra 1936 har et tag der heller ikke er helt nyt mere. Noget af understrygningen er smuldret og ved storm og regn kommer der vand ind på loftet. Så derfor skal noget af understrygningen repareres.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg får den bedste mørtel til understrygningen. Skal jeg bruge en hydraulisk kalkmørtel med fæhår, eller bare en almindelig cement/strandmørtel blanding? 
Jeg har også læst om bitumenfuger. Nogen tanker omkring det?
Det letteste vil nok være, hvis man kunne bruge en slags fugepistol til arbejdet. Findes det?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge hydraulisk kalkmørtel og fæhår. Mørtelen er lidt fleksibel, så det holder bare.
Mørtel med cement bliver alt for hård, og vil på sigt give revner.

Søren O
Tak for svaret Søren.
Hvad står tallene 50/50/575 for?
Er det indholdet af kalk, mørtel og sand?
Jeg er stødt på nogle hydrauliske mørtler med nr. 35/65/500. Hvilken er bedst til mit formål?
Har du et forslag til, hvor meget færhår der skal i?
PS: Vil det være en dårlig ide at bruge en fleksibel bitumen fuge de steder der skal repareres?
OleSørensen skrev den 17-11-2024 00:32:56

Tak for svaret Søren.
Hvad står tallene 50/50/575 for?
Er det indholdet af kalk, mørtel og sand?
Jeg er stødt på nogle hydrauliske mørtler med nr. 35/65/500. Hvilken er bedst til mit formål?
Har du et forslag til, hvor meget færhår der skal i?
PS: Vil det være en dårlig ide at bruge en fleksibel bitumen fuge de steder der skal repareres?

Bitumen er dyrt, klistrer, hærder op - og ifølge tømrere meget svært at skifte tagsten i. Plus det ikke vil ligne 

Er der lige meget om jeg bruger 50/50/575 eller 35/65/500?
Og har I noget bud på hvor meget fæhår der skal blandes i?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis