Varme kommer ikke helt ud i gulvene

Vi kæmper med manglende varme i alle vores gulve i hele huset.
I øjeblikket har vi kun omkring 20 grader i de fleste rum 
Huset bliver kun varmet op via gulvvarme.

Vi havde lidt samme problem sidste vinter, men det er som om det er blevet være nu.
De forgående 8år, har det kørt uden de store problemmer.

Varmekilde:
Gasfyr, Viessmann Vitodens 200-W

Varmeshunt
Roth med 13 kredse til 142kvm og telestater og uden cirkulationspumpe (bruger gasfyrets).
Ingen flowmeter at kigge på.
Alle telestater står selvfølgelig helt åbne.
Fremløbstemperatur ved varmeshunt er 40 grader, og tilbageløbstemperatur er 21 grader.

Ved hjælp af et termisk kamera, kan jeg konstantere at der kommer varme ud i mod alle kredse.
Problemmet er at efter 5-10 meter, så er der ikke mere varme tilbage, når alle kredse kalder på varme.
Med kun en kreds åben, kan hele kreden lige akkurat blive varmet op.

Jeg har så været inde i gasfyrets servicemenu og ændret cirkulationspumpens min/max hastighed fra 30/70 til 60/100, men det har ikke ændret en noget 

Cirkulationspumpen der sidder i gasfyret er en Grundfoss UPM2 RLE-50 med en effekt på 3W - 37W, og jeg kan mærke på den, en den står og kører.

Kan en cirkulationspumpe stille og rolig blive mere sløv med alderen, så den ikke kan trække hele vores gulvvarme?
Det har jo virket på et tidspunkt.

Gasfyret måtte meget gerne lige holde de næste 0-3 måneder, da det så alligevel bliver skiftet ud med fjernvarme.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Går ud fra at fremløbstemperaturen ved gasfyret også er 40o. Du har ikke en varmeshunt (blandekreds), men blot fordelerrør til dine gulvvarmekredse. En udmærket løsning blot der kommer nok varme frem til systemet. Problemet her er sandsynligvis for små fremføringsrør og/eller for lille pumpekapacitet. Jeg ville nok opsætte en ekstra pumpe, som kunne tændes når behovet er der. 
Hvordan kører dit gasfyr - er det med konstant 40o fremløbstemperatur, eller pendler temperaturen op og ned afhængig af om fyret kører eller ej?
Med fjernvarme får du en helt stabil temperatur som ret sikkert vil blive tyret af udetemperaturen, så det skulle egentligt passe sig selv bortset fra evt. “sommerluk”.

Søren O
Fremføringsrørene er jo ikke krympet med alderen, så jeg hælder mest til for lille pumpekapacitet.
Gasfyret er vejrkompeseret (udendørsmåler ​virker, måler 10 grader pt.)
Jeg har dog skruet den nominelle indendørstemperatur op til 37grader, for at få højere fremløbstemperatur.
Fremløbstemperaturen fra gasfyret står og svinger mellem 45 & 55 grader, i takt med at brænderen tænder/slukker.
Jeg er kommet frem til at det nok er 3 vejs ventilen i gasfyret der sidder fast.
Der kommer en servicetekniker forbi i morgen, så krydser jeg fingre for at han kan få den til at give sig, og ikke at den sjal skiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis