Indsug/udsug ventilation samt dimmensionering af taghætter

Hej alle

Jeg bor i et hus med loft til kip i næsten alle rum. Der er dog et enkelt rum med loft (se vedhæftede). Her kunne jeg godt tænke mig at smide et ventilations anlæg op (sansynlivis eco 360R). Det er mest for at sikrer god luftkvalitet i soveværelserne. 

Da næsten hele huset er til kip er det umuligt at placere alle ventilerne korrekt. Jeg har planlagt indblæs i soveværelserne og udsug i badeværelse, men hvad med gang og køkken alrum? min umiddelbare tanke er udsug i køkken-alrum (selvom køkkenet er i den anden ende) og indblæs i gang. Er jeg på rette spor?

Jeg har udregnet at jeg skal have mindst 162 m3 udsug nu. Derudover planlægger jeg en udbygning og ventilations anlægget skal derfor kunne håntere et ekstra bad, soveværelse og gang. Dvs. 216 m3 i fremtiden. 

indtag og afkast skal placeres i taget. Jeg har kigget på haghætter, men de bliver voldsomt dyre når man kommer op i ø200. Alternativt er ø160 under halv pris. Men kan jeg godt gå ned i en ø160?

Hvis ja, så er der både dem fra SabetoFLEX, men kan en normal taghætte fra cembrit også bruges?

Jeg håber i har lidt guldkorn :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du læst Guiden for ventilation under fanen Guides ?
Hvad du sparer nu, ved at vælge for små dimensioner, kommer du til at betale senere i merforbrug af energi.
Ligeledes kan du få besvær med at overholde den Lovbefalede SEL-værdi, når du vælger for små rør-dimensioner.
En tommefinger regel, udsprunget af "firmaet" "Go-Energi" siger max 2,5 m/s i lufthastighed.
Jeps, den har jeg læst. Det betyder at jeg skal op i en ø200, hvilket jeg også har tænkt mig for alle hovedrør. De skriver også at man med fordel kan gå en dimmension op til afkastet/indsug, men så ender vi i en ø250. Samtidigt er udgangen på anlægget ø160, så jeg der er åbenbart undtagelser. Derfor mine tanker omkring størrelsen på afkast/indsug. 

Jeg tænker ikke jeg får problemer med SEL-værdi når slangerne nu er så korte (hvilket vel betyder mindre tryktab). 
Fremtidig 216m3, giver ved Ø160 = 3 m/s
                              giver ved Ø200 = 1,91 m/s
                              giver ved Ø250 = 1,22 m/s
Husk at holde indsugning og afkast med min 4 m afstand, for at undgå kortslutning.
Alt andet lige jo mindre hastighed du har på ind- og udsugning jo mindre følsom er det for blæst.

Personligt ville jeg vælge Ø250 for ind- og udsugning.

Du skriver "slangerne" mener du virkeligt Slanger eller taler vi om rør?
Bemærk at slanger har et væsentligt højere tryktab end rør.
For os læsere er udtrykket "når slangerne nu er så korte" et vidt begreb?

Mange tak for svar. Jeg prøver om jeg kan finde en ø250 ind- og udsugning der ikke koster spidsen af en jetjager. 

Jeg har overvejet at køre Lindab inDomo, da det er for snævert at komme ud på badeværelset med en ø125 (især med bøjning til ventil). Samtidigt bliver det nok lidt svært at få plads til lyddæmper på alle udgange da det hele er samlet i et lille rum. Med Lindab systemet kan ​jeg se at der bare kommer en lyddæmper mellem anlæg ​og fordeler da slangerne går direkte til ​ventilen. 

I forhold in om ​der skal udsug i gang eller køkken alrum, så ​skal det nævnes at jeg har en brændeovn i den modsatte ende af stuen som bliver brugt en gang i mellem. 

Lad være at blive narret af f.eks. Billig Ventilation, et mere sigende navn er nok Dyr Ventilation.  
Nogle gange er f.eks. Krappan.dk billigere.
Brug Google evt. med Lindab varenr.
Annonce
Jeg byggede hud for 12 år siden og fik i den forbindelse Genvex.
Mit anlæg er dimensioneret lidt rigeligt, og med det døgnprogram jeg har i det bruger det ca 280 kWh om året. Blot for at illustrere, at et ordentligt dimensioneret anlæg sparer meget strøm
Jeg har udsugningen i køkkenet i emhætten, så al luften fra komfuret kommer den vej op. Det kræver en emhætte med skærm (f.eks Exhausto) så dampene ikke fiser alle andre steder hen. De der fancy-dimser, der sidder helt oppe i loftet er selvsagt ikke egnede. (Eller i det hele taget)

Hvor gammelt er dit hus, og hvor tæt er det?

Du skal have noget udsugning i køkken og bryggers/teknikrum. Både for at holde disse rum med god luftkvalitet, men også fordi du ikke kan suge tilstrækkeligt fra det lille bageværelse.

Har du gjort dig tanker om den kommende tilbygning? det er en rigtig godt ide at have nogle overvejelser om dette med, så det kan indarbejdes i f.eks. ventilations systemet allerede nu i designfasen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Ja Chr. dit strømforbrug, på ca. 280 Kwh/år, for dit Genvex anlæg, er da ikke så lavt endda. 

Her er husets Nilan 450 comfort (252 m3) ventilationsanlæg gennemsnitlige energiforbrug målt, over 7 år, til 179 Kwh/år.
Målingen foregår over separat MID godkendt bi måler.
Enig med dig i at et veldimensioneret ventilationsanlæg, på den lange bane, godt kan betale sig.
Hej

Huset er gennemrenoveret i 2021 og er derfor tæt, bortset fra bryggerset der ikke blevet taget med i den omgang. 

Jeg er klar over at det er optimalt med udsugning i selve køkkenet og bryggers, men der er loft til kip i hele den del af huset. Jeg er selvsagt ikke specielt interesseret i at have rør gående oppe i loftet. Ventilation i den ende af huset kan laves når taget en gang skal lægges om. Så kan rørene ligge på ydersiden af dampspærren med 150 mm isolering over. 

Anlægget er tænkt sammen med en udbygning så der nemt kan trækkes rør der ud. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis