Serieforbinde 3 sekundære viklinger på en ringkerne.

Jeg har en ringkerne trafo jeg skal have koblet til at give 30 volt. Den er med 3x10 volt. Og jeg kan sagtens ohme ud hvilken grønt kabel hører til hvilket rødt kabel. Men hvordan sikrer jeg mig at de bliver koblet rigtigt.
Det er en lidt heftig satan at koble forkert :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En transformators spænding er kun afhængig af indgangsspænding og antal viklinger på primær og sekundær side. Hvis du kan se “omløbsretningen” på viklingerne, ville jeg blot koble dine tre spoler sammen. Du kunne jo starte med at koble 2 spoler sammen, og så måle udgangsspændingen. Vil du være helt sikker på ikke at ødelægge noget, så sæt en lille sikring ved begge ledninger hvor de kobles sammen.

Søren O
Du skal ikke være så bange for at kortslutte transformatoren. 
Når du skal øge spændingen skal de viklinger i serie. Dvs at slut på den ene kobles til start på den næste. Til sidst står du med en start og en smukt hvorimellem der gerne skulle være 30V.
Det kan sammenlignes med 3 batterier der skal i serie. Og hvis spændingen ikke er rigtig er den ene nok vendt forkert. 
Det var noget helt andet hvis du skulle bruge samme spændingen men 3 gange strøm. Her skulle de tre start forbindes og de tre slut forbindes. Og hvis den ene vikling  vendte forkert ville deþ kortslutte. 

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja, med serieforbindelse kan man ikke ødelægge noget. Du får højst den forkerte udgangsspænding.
Men en 2 kVA ringkerne skal normalt "soft-startes", ellers slår den dine sikringer regelmæssigt.

Altså som jeg forstår det skal jeg bare sørge for at spole 1 "lad os sige grøn ind" som går til rød ud bliver først sammen med grøn ind samme sted som den røde kommer ud, det er sgisme svært at forklare skriftligt.
Ja, du skal bare serieforbinde dine spoler, så afgangen fra spole 1 forbindes med indgangen til spole 2, og afgangen fra spole 2 forbindes med indgangen til spole 3.

Søren O
Annonce
Du skal have styr på hvad der er primær (ofte er den med størst modstand), Så måler du ohm på alle vindinger så du har styr på, hvilke par der udgår en vinding.

Så sætter på spænding på primær. Måler spænding fra de forskellige vindinger. Derefter sætter du to i serie (samler en ledning fra hver vinding i en muffe). Hvis spændingen ikke bliver som summen af de to, bytter du de to ledninger på den ene vinding. Derefter sætter du den tredje i serie på samme måde.
Må jo hellere få prøvet. :-). Det var hyggeligt at kende jer, ses et andet sted hvis i ikke hører mere fra mig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis