Vaskemaskine forbindelse til strøm

Hej jeg købte vaskemaskine og vil gerne tilkoble til strøm Vaskemaskinen har almindelig stikkontakt "som til 220 volt" men på væggen er der noget helt andet strøm forbindelse så jeg forstår det sådan at jeg skal klippe " ledningen over i vaskemaskinen og forbinde den til stikkontakten i væggen" denne stik kontakt i væggen ser sådan ud " jeg vedhæfter billede" mit spørgsmål er hvordan jeg skal forbinde ledningerne til denne stikkontakt i væggen?? Jeg ved kun hvor den flere farver ( grøn jordforbindelse skal forbindes) ellers jeg har brug for hjælp 
Tak på forhånd 
Olek 53 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS
Du klipper stikket af ledningen til din vaskemaskine, og fjerner lidt af kappen, så du kan afisolere ledningerne.
Den gul/ grønne skal forbindes til jordklemmen (den midterste) i vægudtaget. Den blå ledning forbindes til “N-klemmen”, og den sidste ledning forbindes til L1 eller L2 eller L3.

Søren O
og hvis der med tiden kommer en tørretumbler til sættes denne på en af de andre faser for ikke og belaste sikringen
Tusind tak for hurtig svar 
Jeg går igang imorgen 
Hilsen 
Olek 53 
Det vil sige hvis jeg får tørretumble så skal jeg tilkoble en gang til " blå ledning til""N og så ( jordforbindelse) og så skal jeg vælge en "" ledig forbindelse fra L1  L2 eller L3
Olek 53 
Netop

Søren O
Annonce
Ja, det er rigtigt. I dit sted ville jeg ofte det det koster at få lavet to stikkontakter, så du bare kan tilslutte med den stikprop, maskinen et født med.

fase
Jeg har lært nu at " L1  L2  L3 bliver kaldt på fagsprog 
"Fase"
Tak 
Tak Til alle 
Hilsen Olek 53 
Olek 53 skrev den 15-11-2024 19:44:33

Jeg har lært nu at " L1  L2  L3 bliver kaldt på fagsprog 
"Fase"
Tak 

men glem ikke der er 400v imellem disse 3 faser med hver 13/16ampere bag alt efter om kablet er 1,5 kv eller 2,5 kv så altid sluk for gruppen når man tilslutter for ikke ved en fejl og berører noget 

Ja de 3 ledninger  L1, L2 og L3 kaldes fase. 
I gamle dage kaldte man man dem ofte R, S, T det kunne populært være for Rod, Stamme; Top. 
Altså fra den tid hvor der var luftledninger Så den nederste tråd var Rod osv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis