Trapez-tagplader under altan

Hej med jer,

Jeg vil gerne lave noget afdækning på undersiden af vores metal-altan sådan at vi kan bruge pladsen under til flere ting, og søger råd og tips til hvordan jeg bedst gør.

Jeg havde ummidelbart tænk at sætte nogle trapez-tagplader i plast op på undersiden. De skulle have et lille fald væk fra huset. Jeg kan læse mig til at trapez-plast plader skal have en hældning på 3 cm pr meter og at der maks må være 70cm mellem understøtningen. Stål plader kan måske klare lidt mere...

Problemet er hvordan pladerne lettets fastgøres. Man kunne måske bygge et skelet af reglar i passende størrelse som jeg har tegnet med blå/grønne streger på det ene billede? Eller kunne man bruge nogle vinkel-beslag eller vinkel profiler i metal?

Hvordan ville I gribe det an?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det en leje lejlighed eller ejer så skal du nok have fat i ejer inden du bører i den trappe konstruktion

men ville nok selv lave en opsætning med lægter og så montere pladerne nedefra

der er så lige alt det skidt der vil samle sig på oversiden af pladerne det slipper ikke lige sådan væk
Jeg kender de riste ret godt. Har arbejdet som reparatør på den fabrik i 35 -40 år sammenlagt.
Du behøver ikke at bore men kan skrue igennem risten. Der er de mindre huller ( drænhuller) som er presset nedad. De passer lige til en skrue som så er undersænket. 
Så det er blot at sætte lægter op under ( Dine gule streger)
Så må der sættes lægter stumper på siden, som kan nå ned til  endnu en række lægter som går i samme retning. Her laves så fald på. Så kan 240 cm lange plader skrues op under. 
I stedet for lægte stumper kan galvaniseret hulbånd også bruges til ned-stropning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har en altan hvor der er brædder  som belægning og har overvejet noget lignende. Afhængig af vindforhold ville jeg nok også lave noget afskærmning i hjørnet ved skuret og lidt tagrende.

Jeg ser dem opgivet til

"• Taghældning min. 10 mm pr. meter, hvis pladerne ikke skal lægges i forlængelse af hinanden, og min. 30 mm hvis pladerne skal lægges i forlængelse af hinanden."

Hvad med nogle gummi gulvplader ovenpå
Tak for alle svarene - super gode input og helt sikker noget jeg kan gå videre med! Jeg skulle lige læse ev elmand's forslag et par gange men nu forstår jeg og det er ret snedigt :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis