Nedlæggelses af skorsten (er afmeldt)

I forbindelse med et tilbud på isolering af loft kigget medarbejderen meget forbavset på mig. Kunne ikke forstå jeg bare have resterne af en muret skorsten ståenden uden afdækning eller toppladen på for at forhindre kuldebro hele vejen ned gennem huset. 

Nu er det da også kun 18 år siden jeg fik nyt tag på og har da aldrig tænkt på dette :-) 
Den gang blev skorsten over tag fjernet. 

Men den skal så ned nu, det kan jeg lige klare da det jo bare er at fjerne sten for sten.

Men tør sgu ikke at gå hele vejen ned gennem huset til kælderen. 

Min ide er bare at fjerne den ned til ca plan med loftet og så dække den af med lidt brædder og så noget isolering. 

Er der noget jeg overser?
Tænker at en fritståenden skorsten ​på loft ​nok ikke er en del af den bærende del af huset eller vil rykke vil husets stabilitet ? 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den del over loftet piller du bare ned, det giver ikke problemer. 
Jeg går ud fra at det er parcelhus vi taler om. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Hus fra 58 og ja, et parcelhus. Og tak, det kan jeg lige klare 

Luk toppen med noget fast der forhindrer sodlugt. Jeg tænker en flise der bliver cementeret på, og altså slutter tæt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Hvis skorstenen ikke har lugtet i 18 år, hvorfor skulle det så være nødvendigt at lukke den tæt nu, med cement!

Det er ikke engang nødvendigt med lidt brædder, en almindelig tyk isolerings batts, over skorstenen, er tilstrækkeligt.
GSH skrev den 15-11-2024 09:20:10

Hvis skorstenen ikke har lugtet i 18 år, hvorfor skulle det så være nødvendigt at lukke den tæt nu, med cement!

Det er ikke engang nødvendigt med lidt brædder, en almindelig tyk isolerings batts, over skorstenen, er tilstrækkeligt.

Murphy’s Law

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis