Kabel ikke ført helt ind i udendørs afbryder

Hej

Jeg har for kort tid siden overtaget et ældre rækkehuse med alt, hvad det indebærer. Bl.a. ser jeg nu, at kablerne til en udendørs afbryder ikke er ført helt ind i afbryderen. Afbryderen er til noget udendørs belysning langs en flisesti, ligesom jeg også tror at strømmen til mit redskabsskur kommer af den vej, og umiddelbart fungerer alt, som det skal, men det ser ikke helt korrekt ude i mine øjne.

Nogle forslag til, hvad man kan gøre for at sikre, at det også fremover kommer til at fungere, som det skal?

Jeg er ganske grøn husejer, men kan dog skifte en lampe og en stikprop. Har ikke prøvet at skifte sådan en afbryder før, hvis det er, hvad der kræves.

God dag til jer!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Isoleringen skal rigtig nok gå helt ind i dåsen, og der mangler en gennemføringsmembran.
Isoleringskappen på inderlederne er revnet så der er fri adgang til kobberet.

For at lave det, er letteste løsning at udskifte afbryderen med en ny opus 73, og montere den 10 cm lavere.

Selvbygger med stort S. 
Installationen er bestemt ikke lovlig og kan ikke lovliggøres ved at forsyne afbryderen med en membran.
Der må kun føres et kabel ind i en membran. Det betyder, at du skal sænke afbryderen eller udskifte et af kablerne, så det kan nå ind i afbryderen fra oven. Eller placere en membrandåse under afbryderen til de to kabler og føre et kabel fra dåsen til afbryderen.
Det ligner i øvrigt noget GDS arbejde.

fase
Hvis du køber en ny Opus 73 afbryder, kan du vende dåsen således at de to membraner vender nedad, så skal du ikke have noget ind foroven. Så kan du klare dig med at sænke afbryderen et par centimeter. Der skal være bøjler over kablerne lige under dåsen, ikke 10 cm fra som på billedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis