Hjælp til montering af gelænder uden synlige skruer - Til køjeseng

Hej,

Jeg er i færd med at bygge en køjeseng til mine nevøer.

Jeg har tænkt mig at lave gelænderet til den øvre køje, af 33x33 mm fyr hobbyliste (Se rød element på billederne).

Da det ikke skal males, ønsker jeg at montere den uden synlige skruer/huller (Eller en smart løsning med).

Køjesengen er bygget, så har kun mulighed for at montere gelænderet, ud fra hvordan køjesengen den står nu.

Søger nogle kloge bud, for jeg er blank for idéer
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da det skal være holdbart duer det jo ikke at skrive lim  
Jeg ville nok bide i det sure æble og bruge skruer, men du kan jo forsænke dem, og så lave en prop i samme træ som listerne. Hvis du er lidt påpasselig så kan åretegningen i propperne næsten matche listens åretegning.

Hvis du samler gelænderet med 50/50 samlinger i hjørner mm, er det kun fastgørelsen til resten af sengen der skal bruges skruer til.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har du overvejet at bruge dybler plaseret i huller i både gelænder og køje og dermed være skjulte. Dybler limes i begge dele

fase
De to tværstivere kan fastgøres med skrå skruer fra bagsiden, og de lodrette fastgøres med proppede skruer, så bliver det ikke mere usynligt uden du er ude i rigtig snedkerarbejde.

Med de tynde tværstivere kan jeg næsten ikke tro andet end det bliver noget dallerværk uanset hvor godt du laver det.

Selvbygger med stort S. 
@S. Fabrin

Ville dybler være holdbare nok? Sikkerhed er af allerhøjeste prioritet
Enig med SuperDYI, 33x33mm i 2 meter længde lyder ikke særligt stabilt. 

Nu kan jeg ikke se afstanden mellem de lange vandrette gelændre, men har du overvejet risiko for at nevøerne (antager det er børn...) enten kan kile sig igennem eller at de kan få hovedet i klemme, specielt med de her meget fleksible lister.

Prøv at søge på "afstand mellem balustre" på Google, så er der god hjælp at hente

Mads
Annonce
Januszmedz skrev den 13-11-2024 13:31:23

@S. Fabrin

Ville dybler være holdbare nok? Sikkerhed er af allerhøjeste prioritet

Dyvelmetoden er helt sikker, men metoden kan naturligvis være mindre sikker hvis træet de monteres i er for let, eller limningen ikke er udført ordentligt. Men hvis gelænderet er lavet af splejset materiale kan det jo også knække.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
De 2 lange bliver stærkere hvis du har 2 lodrette med ca. 60 cm mellemrum. 
Den lodrette lige hvor man kravler op skal være gennem gående og den nederste der skal så komme imod.  
De 33 x 33 er standard i billige " købe senge" men så skal træet være fejlfri uden knaster. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også