Pilleovn - skifte gløderør

Vores pilleovn vil pludselig ikke tænde. Alt minus gløderør virker. Jeg overvejer at skifte det selv, istedet for at vente et par uger på en tekniker. For kolde bade …

Er der en måde at verificere at det er gløderøret? Og er det Ok at skifte selv? (kan slukke for strømmen, og se røret, men ved ikke om det er no go at gøre det selv)

(Gløderør koster 800kr så vil gerne være sikker først)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er forholdsvist nemt både at finde ud af om rørret er defekt, og at skifte.
Hvis gløderørret ikke er varmt efter et startforsøg ( pas på fingrene ) er det med 99% sikkerhed defekt. Udskiftningen er på de ovne jeg har haft helt lige til, når man først tager siden af.

Hvis du hellere vil vente til reparatøren kommer kan du starte ovnen med alm. tændbriketter til en grill.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 13-11-2024 05:43:04

Det er forholdsvist nemt både at finde ud af om rørret er defekt, og at skifte.
Hvis gløderørret ikke er varmt efter et startforsøg ( pas på fingrene ) er det med 99% sikkerhed defekt. Udskiftningen er på de ovne jeg har haft helt lige til, når man først tager siden af.

Hvis du hellere vil vente til reparatøren kommer kan du starte ovnen med alm. tændbriketter til en grill.

Det er helt koldt, så det er defekt. Det skal bestilles. 

Og godt råd med tændbriketter. Jeg prøvede i går aftes med en bunsenbrænder. Det virkede også. En tændbriket er dog enklere og lugter mindre i huset 
Næste spørgsmål: for at få den ud bryder jeg en pakning til røgrør, som jeg ikke kan google mig til en pakning på (alle er runde, denne er firkantet). Findes der universalpakning eller andet jeg kan bruge? Jeg kan dufte røg nu, hvor jeg har brudt pakningen for at tjekke, at jeg kunne få gløderøret ud og bestille reservedelen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis