Lampeudtag i sommerhus

Hej

Jeg prøver lige om der er nogen der kan hjælpe mig her - Jeg har fornylig købt et sommerhus fra 1974 og er først nu blevet opmærksom på at der ikke er lampeudtag og afbryder i værelserne - der er kun en stikkontakt i hvert værelse !
Er der nogen her der kan sige om det er lovligt ?
Der står intet om det i elrapporten 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke selv set/gennemgået sommerhuset inden du købte det? I så fald kan det vel ikke komme bag på dig, skulle man mene?

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders
Jeg har gennemgået/set huset, men har ikke lagt mærke til at der manglede afbrydere ved dørerne - ved godt det er min fejl at jeg ikke har set det, men var bare interesseret i at vide om det lovmæssigt måtte være sådan i et sommerhus :-)
BrianFB skrev den 12-11-2024 14:01:36

Hej Anders
Jeg har gennemgået/set huset, men har ikke lagt mærke til at der manglede afbrydere ved dørerne - ved godt det er min fejl at jeg ikke har set det, men var bare interesseret i at vide om det lovmæssigt måtte være sådan i et sommerhus :-)

Det er meget usædvanligt at der ikke er afbrydere, men om det ligefrem har været et krav, ved jeg ikke. Måske det har været en blind mand der ejede huset før dig (og derfor ikke havde behov for lys....) :-)

Med venlig hilsen

Anders

Det er fuldt lovligt, at der ikke er lampesteder med tilhørende afbrydere, Så du skal igang med at udvide installationen med de manglende lampesteder og afbrydere. Få nu etableret en stikkontakt under afbryderen.

fase
Jeg har kendskab til et par i min familie. Her er konen uddannet arkitekt, og synes at lampeudtag er " grimme" så ved renovering af deres hus frabad hun sig lampesteder . hvis jeg havde været elektriker på sådan et projekt ville jeg nok have kørt frem med en lille hvid løgn om at det er et krav, da det er meget nemmere at lave installationen  på den måde.
Men altså der er krav om antal stikkontakter men ikke lampesteder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svar - jeg må bare igang med elektrikeren :-)
Det er nemt at lave hvis i skal have nye lofter f.eks ellers kan det være ret besværlig 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis