Tag afdækning med Pressenning

Et eternit tag skal skiftes (rygningen forvitre).
Nye plader kan skaffes forår 2025 (april'ish)

Spørgsmål: 
1) ville I være bekymrede for at hive et 14m langt/8m bredt tag af nu (Nov/Dec) og afdække med 200g/m2 PE Pressenning, monteret med 5-6 "Båndsurring m/skralde 4ton 10m" strategisk monteret fra tagrende til tagrende indtil April'ish ?
2) hvordan ville I afdække omkring en muret skorsten (ca. 120x70 cm) - er der erfaringer om hvordan man gør det tæt ?

"Why innovate when you can copy-paste?"
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det bliver noget af et vovestykke. Tror ikke din forsikring vil dække eventuel vandskade når det skal stå i så lang tid, men du kan jo spørge dem.
Jeg ville nok lade taget ligge, og så tage på det 2-dages AMU kursus som giver dig lov til at udføre arbejdet.

Søren O
Er det fordi det er asbestplader du vil fjerne dem nu?
Nye eternitplader har fortsat ikke bevist det kan holde, så jeg ville vælge noget andet.

Selvbygger med stort S. 
Amu kurset giver kun ret til at arbejde med asbest ved et firma der har en godkendt kvalitetssikring i forhold til asbest. 
​kan være panikken om nedtagning af asbest og det prisleje det vil ligge i har lagt sig lidt når foråret kommer?

Jvf Arbejdstilsynet : "Fra 1. januar 2025 må nedrivning af asbestholdigt materiale kun udføres af virksomheder, der er autoriseret til det af Sikkerhedsstyrelsen. Det betyder, at private ikke selv må nedrive asbest, "
Taget er med Asbest.
Jeg kunne naturligvis vente og se om konsekvenserne og pris rygterne holde eller er overdrevet.
Men i år må jeg gøre det selv, den mulighed har jeg ikke næste år.
Ved godt at nye eternit plader har ringere holdbarhed end de gamle

Ikke de store erfaringer med inddækning rundt skorsten 🥹

"Why innovate when you can copy-paste?"
Annonce
Så ville jeg også få rykket det af nu, men valgt noget andet end et nyt eternittag.

Markedet og deraf priserne for at få fjernet et asbesttag er selvfølgelig overophedet, men med alle de besværlighedder der kræves ved håndtering gør at det aldrig bliver billigt at få fjernet fremadrettet. Bare omkostninger til heldækkende stillads, miljøvogn, asbestcontainer, værnemidler og asbestposer vil lynhurtigt hive prisen over 50.000 kr for et lille 1 plans hus inden arbejdslønnen.

Selvbygger med stort S. 
For at komme tilbage til det med presenning.
Det kan sagtens holde. Her i byen er en bolig med 10- 12 lejligheder afdækket med presenning igennem i hvert fald 3 år nu.
Det er ikke så meget stropper hen over taget som holder men mere at du kommer med lægter "lodret" som skrues igennem presenning ude ved kanter og pr. ca. 2 - 3 m midt på 
Ved skorsten lader du den gamle inddækning sidde og får presenning op over inddækning øverst og i sider  medens det nederst skal ind under inddækning.
På den gamle inddækning sørger du for at side kanter er bukket lidt op, og så kommer der en lægte stump på hver side over presenning, hvor også denne kant er bukket op. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Køb nogle kraftigere presenninger. Spænd dem op og skru så en lægte eller lignende på hver andet spær. Omkostningen til de kraftigere, brugte presenninger er små i forhold til en vandskade der måske ikke dækkes af forsikringen..... har set nogle til pænt under ​500 kr / stk på market place.....

MVH Njord

Ja jeg ville sove skidt i regnvejr, med en 200g/m2 PE Presenning som eneste klimaskjold.

Du kan eks købe en ny 500 gr/m2 på 8 x 14 meter for under 6000 kr incl fragt
Så kan du jo sælge den når du ikke skal bruge den mere..
Jeg ville ikke vælge en brugt presenning, da selv et lille sømhul kan give en pæn sjat vand indenbords.

Vi prøver igen, i morgen --
Et par eksempler på kraftig presenning, til ok pris....

MVH Njord
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis