Hvordan afmonterer jeg indbygningsovn?

Jeg skal have skiftet min ovn. Men for at jeg kan gøre det, skal jeg se, hvilket stik der er i den nuværende, så jeg kan sikre mig at jeg køber en passende ovn.

Her er problemet så, at min ovn er en indbygningsovn. Så den sidder i et køkkenskab. Der er to skruer bagved lågen som er skruet ind i køkkenskabet. Disse to skruer har jeg fjernet, men ovnen sidder stadig urokkeligt fast. Hvor kan den ellers være fastgjort?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den er nok tung - har du prøvet at bruge lidt mere vold?
Udover det, så er stikket vel ligemeget? det tilpasser du bare på den nye ovn
swayde skrev den 11-11-2024 13:42:53

Den er nok tung - har du prøvet at bruge lidt mere vold?
Udover det, så er stikket vel ligemeget? det tilpasser du bare på den nye ovn

Det er rimeligt vigtigt om det er 230V eller 380V.

Jeg har prøvet at bruge ret meget vold. Jeg har endda haft en fladkerv skruetrækker ind bagved og prøvet at lirke den fri, men den sidder ekstremt godt fast.

Jeg har tidligere løftet en ovn, så er rimeligt godt klar over tyngden i den, og det er ikke tyngdekraft alene der holder den på plads... 
Der er normalt kun de to skruer, der skal fjernes så ovnen kan løftes ud. Stikket på den ny ovn er sikkert et Schukostik, der passer i en tilsvarende stikkontakt. Hvis du ikke har et schukostikkontakt, kunne du overveje at få monteret en.

fase
S. Fabrin skrev den 11-11-2024 13:47:35

Der er normalt kun de to skruer, der skal fjernes så ovnen kan løftes ud. Stikket på den ny ovn er sikkert et Schukostik, der passer i en tilsvarende stikkontakt. Hvis du ikke har et schukostikkontakt, kunne du overveje at få monteret en.

Jeg har løsnet de to skruer som er vist på billederne her.
Jeg kan simpelthen ikke finde flere skruer....

OK. Jeg fik den hevet ud. Ovnen var KILET fast inde i hullet i skabet. NØJ hvor sad den godt fast. Nu er den fri :o)
Fint det lykkedes. Der er vidst ikke ret mange 400v ovne, men det kunne selvfølgelig være du var undtagelsen ;)
Om ikke andet tror jeg du ville få svært ved at finde en ny 400v. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis