kompressor

Hej,
Jeg har for nyligt købt en brugt kompressor, der blev beskrevet som næsten ny. Desværre viser det sig at den taber luft hurtigere end forventet. Efter en hurtig test, var trykket faldet med 2/5 på blot 10 timer. Jeg ved godt, at det er normalt for en kompressor at tabe lidt luft. 
Efter nærmere fejlfinding, ligger problemet muligvis i de forskellige fittings omkring som ikke ser ud til at være helt tætte. Jeg ville høre om nogen har gode råd til, hvad man kan bruge for at sikre en bedre tætning af gevindene. Jeg har i forvejen den gule teflontape, som jeg bruger til min svejser - men jeg tænker om en gevindtætningslim ville være bedre - eller en kombination af de to. Hvis nogen har kender til problemet, og kender en løsning der holder må du gerne skriv.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Start med at teste hvor den er utæt. En simpel blanding af sæbevand sprøjtet ud på alle samlinger kan hurtigt lokalisere utætheden. 99 ud af 100 gange er det ved koblingen.

Hvis det reelt er ved gevindene er unitape fint til tætning, Det vil ikke bidrage med noget positivt både at bruge tape og lim.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 10-11-2024 20:37:12

Start med at teste hvor den er utæt. En simpel blanding af sæbevand sprøjtet ud på alle samlinger kan hurtigt lokalisere utætheden. 99 ud af 100 gange er det ved koblingen.

Hvis det reelt er ved gevindene er unitape fint til tætning, Det vil ikke bidrage med noget positivt både at bruge tape og lim.

Tak for svaret. Nu har jeg ikke selv haft en kompressor med olie før. Er det normalt at der danner sig noget snavs med olie rester ved de fittings? Jeg tænker det ville ikke skade at afmontere dem, rengøre og samle dem med unitape.

Lige den fittings der vises midt i billedet skal ikke have tætnings tape hvor røret kommer ind. Det er tætnet med kompressions ring. Nedad imod cylinder tror jeg heller ikke tætningsbånd er godt da det bliver varmt. Her sidder der sikkert en kobberring. 
Desuden burde der sidde en kontraventil på beholder som sikrer at der slet ikke er tryk der under stilstand. Det afblæses oftest af trykafbryder lige når kompressor stopper.
Der er ingen grund til at skille noget ad som ikke er utæt. Undersøg det med sæbevand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-11-2024 23:11:46

Lige den fittings der vises midt i billedet skal ikke have tætnings tape hvor røret kommer ind. Det er tætnet med kompressions ring. Nedad imod cylinder tror jeg heller ikke tætningsbånd er godt da det bliver varmt. Her sidder der sikkert en kobberring. 
Desuden burde der sidde en kontraventil på beholder som sikrer at der slet ikke er tryk der under stilstand. Det afblæses oftest af trykafbryder lige når kompressor stopper.
Der er ingen grund til at skille noget ad som ikke er utæt. Undersøg det med sæbevand. 

Nå, så er pakningen måske bare slidt. Grunden til at jeg nævner det, er, at jeg har set andre på youtube, som har samlet deres fittings med tape fordi de ikke var helt tætte (dog på andre modeller). 
Der burde også være en kontraventil (tror jeg) - den kunne bare ikke ses på det første billede. Jeg vil undersøge med sæbevand, selvom det er ikke helt nemt ved lynkobling.

Den i den røde cirkel ligner en kontraventil, prøv evt at skrue endedækslet af, nogle typer sidder der en O-ring i selve kontra ventilen  som er nem at udskifte.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis