Isolering i træ hegn

Hej alle gør det selv eksperter!
Jeg skal snart opsætte hegn, da vi har overtaget et faldefærdig hus og “reddet” det via total renovering. Vi bor ud til vej, så vi skal have os et træ hegn og så ligusterhæk mellem hegnet og vejen.
Jeg planlægger at bygge et træ hegn ligesom nedenstående. Her kommer mit spørgsmål…
Der er jo 8-10 cm mellemrum mellem de inderste og yderste træbrædder… kan man sætte isolering/rockwool imellem brædderne, altså i mellemrummet og derved lydisolere lidt mere? Håber mit spørgsmål giver mening :-).

Mvh Marc
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Spørgsmålet er fin og giver mening MEN lyd og støjdæmpning er noget vanskeligt noget især ude i det fri. Det som dæmper trafikstøj er noget højt og tungt. Altså 3 m højt 0,5m tyk og fyldt med jord. Det er det du ser langs veje som har fået en støjskærm ind imod bebyggelser. Hvis du fylder isolering i det stakit så vil du kun opleve en minimal dæmpning hvis du ligger ned i blomster bedet helt tæt på hegnet. Og det er vist sjældent

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nogle række huse jeg jævnligt kommer forbi, der var der først en der byggede et ca 2.5 meter højt hegn, med 10 cm tykke stolper, og 100 mm isolering mellem stolperne, lignede hårde bats, de er så beklædt med sort ukrudtsdug, og med rionet til sidst, og plantet efo, eller lignende  der gror op ad det.

Der er fler og fler af naboerne der har lavet det samme, så jeg tænker da det har en gavnlig effekt, da ideen har spredt sig til naboerne.

Det er nogle år siden det er lavet nu ligner det bare en høj hæk..
(husene ligger lavere end vejen)

Vi prøver igen, i morgen --
Støj bevæger sig vel i lige linjer som al anden lyd, hvorfor et højt, tæt og absorberende hegn burde virke. Hvor meget må nettet kunne besvare.

Langs Frederiksundsvej ml Herlev og Ballerup blev der bygget rækkehuse med vist nok 4 meter højt støjhegn. Man kan dårligt føre en samtale på ydersiden af disse. På indersiden var niveauet som resten af Herlev hvis ikke under (Herlev er måske den mest støjplagede kommune i landet).

Ser også en del nyere boliger heroppe med støjhegn. Det må næsten virke, siden man gør det. Eller også tror folk det nok til at betale for det. Den mulighed foreligger jo også. 
Kig på hvordan lydskærme bliver lavet til motorveje. Det er lavet af professionelle folk. Typisk er de meget høje, da lyden let "kravler" over et 2 meter hegn. Der er aldrig brugt Rockwool, da det er elendigt til at stoppe lydgennemtrængning. Det er rigtigt god til at stoppe refleksioner, men det har man ikke brug for ved lydhegn.  Som regel er de lavet af beton eller andet tungt materiale.

Hvis du tænker på at købe et lydhegn, skal du være opmærksom på at de dB angivelser du ser som regel er dW. Det vil sige er det dæmpning i selve hegnet, altså ikke medregnet lyder, der kommer over. Altså svarende til lyddæmpning i din husvæg. Det har ikke meget betydning, hvis vinduerne står åbne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis