LAN kabel trækkes med andre kabler / forstyrre signal?

Har hørt at det er dumt at føre LAN kabel sammen med andre kabler / ledninger ex i en kabelbakke, da det kan forstyrre internetsignalet i LAN kablet.
Hvad siger I?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge skærmet LAN kabel.

fase
Jeg har brugt skærmet CAT6 kabler. Det virker fint her, selvom de nogle steder er trukket tæt på andre kabler. 

Mvh. AllanE
Du har hørt forkert fra nogen der ikke har reel viden om emnet.
Crosstalk mellem cat-kabler eksisterer i praksis ikke i private installationer og er også kun svært målbart i et krydsfelt i et datacenter. Gør sog heller ikke gældende selvom flere af dem kører POE.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal ikke lægge netværkskabler sammen med strømkabler. At de krydser hinanden er fint nok, men hvis de placeres parallelt, så vil EMR fra strøm påvirke signalet i LAN. PoE er jævnstrøm, hvor 230V er vekselstrøm, så det kan ikke sammenlignes. Du kan bruge skærmede LAN-kabler, men hvis det skal virke, så skal skærmen også være termineret (jordforbundet) i enderne, ellers virker det ikke.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 10-11-2024 12:24:05

Du skal ikke lægge netværkskabler sammen med strømkabler. At de krydser hinanden er fint nok, men hvis de placeres parallelt, så vil EMR fra strøm påvirke signalet i LAN. PoE er jævnstrøm, hvor 230V er vekselstrøm, så det kan ikke sammenlignes. Du kan bruge skærmede LAN-kabler, men hvis det skal virke, så skal skærmen også være termineret (jordforbundet) i enderne, ellers virker det ikke.

I standarden der her er relevant for twisted pair datakabling (EN50174) angives minimumafstanden for de forskellige klasser af kabel og deres føringsvej. Er det uskærmet er kabler er det vidst 22mm og skærmede eller i metalføringsvej som fx metal elektikerrør ned til få mm. Om der så sættes 230v på skærmen og trækkes flere ampere igennem har det ingen betydning for signalet i de 8 twisted pair ledere. Korrekt terminering til jord ifølge standarden er optimalt men ikke påkrævet. Uden terminering af skærm er kablerne stadig væsentlig bedre end uskærmede kabler

morten74 skrev den 10-11-2024 08:35:56

Har hørt at det er dumt at føre LAN kabel sammen med andre kabler / ledninger ex i en kabelbakke, da det kan forstyrre internetsignalet i LAN kablet.
Hvad siger I?
Hvis du sørger for at holde strømkablerne (230v 16A) og netværkskabler et par cm adskilt i når de ligger op ad hinanden er der ikke noget problem. Ligger de i samme fremføringsvej - fx kabelkanal eller elektrikerrør som kabler i den faste installation må du ikke rode med det selv - så skal der en aut. el-installatør til og rent teknisk er det også en dårlig ide.

BOFH skrev den 10-11-2024 11:26:56

Du har hørt forkert fra nogen der ikke har reel viden om emnet.
Crosstalk mellem cat-kabler eksisterer i praksis ikke i private installationer og er også kun svært målbart i et krydsfelt i et datacenter. Gør sog heller ikke gældende selvom flere af dem kører POE.

/BOFH 

Alien crosstalk er nu altså tydeligt målbart og problematisk i 10 GbE instalationer - specielst de uskærmede

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
buller27 skrev den 10-11-2024 18:37:52

Alien crosstalk er nu altså tydeligt målbart og problematisk i 10 GbE instalationer - specielst de uskærmede

I korte træk - nej. Du drager paralleller mellem 10g krydsfeltet og uskærmet kabel, hvis du kender nogen der har den kombination er de en meget sjælden art, lige så sjælden som du ser noget 10g i en privat installation. Uagtet skærmet eller uskærmet kabel så vil de enkelte snoede par stort set altid udligne hinanden, det er pga den forsvindende lille risiko der anvendes skærmet kabel. Jeg har efter 25+ års beskæftigelse med alt der er i racket i serverrummet, stadig til gode at se et switchdump med excessive retransmit der kunne henføres til crosstalk.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der hvor det kan komme på tale med lidt forstyrrelse ( undskyld mit simple danske  ) er i industri installationer hvor der er meget store strøm ændringer på de 230/400 v nabokabler.
I private installationer er der ingen problemer.
Men du må ikke trække datakabler i samme rør / rum i kabelkanal som 230 v kabler. Men det har noget at gøre med isolerings graden  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 10-11-2024 22:42:40

buller27 skrev den 10-11-2024 18:37:52

I korte træk - nej. Du drager paralleller mellem 10g krydsfeltet og uskærmet kabel, hvis du kender nogen der har den kombination er de en meget sjælden art, lige så sjælden som du ser noget 10g i en privat installation. Uagtet skærmet eller uskærmet kabel så vil de enkelte snoede par stort set altid udligne hinanden, det er pga den forsvindende lille risiko der anvendes skærmet kabel. Jeg har efter 25+ års beskæftigelse med alt der er i racket i serverrummet, stadig til gode at se et switchdump med excessive retransmit der kunne henføres til crosstalk.

/BOFH 

Jeg drager ingen paralleller. Jeg har været ude til flere 10g 8P8C krydsfelter med eksisterende cat5e eller cat6 UTP kabel med alien crosstalk der har været så høj at intet kunne certificeres.

Det er desværre en udbredt skrøne at de twistede par er tilstrækkeligt for de høje frekvenser ift alien crosstalk. Du kan evt. læse Siemons whitepaper. http://files.siemon.com/share-white_papers-pdf/13-08-01-screened-and-shielded-cabling.pdf.
For crosstalk - altså mellem kablet egne ledere er det korrekt at den twistede konstruktion udligner hinaden. Men ved en cat6a link certificering skal der ikke meget til før et UTP kabel fejler.

Skærmet kabel anvendes i dag for at sikre tilstrækkelig beskyttelse mod alien crosstalk bla. for 2,5; 5 og 10g (som alle anvender samme transmissionsstandard). For den ældre 1g er det sjældent et problem da transmissionstandarden er helt anderledes og med langt lavere krav til kablet.

Jeg står på certificering, standardiserings- og udviklingssiden og har oplevet 10g setups med cat6 UTP kabling forhandle ned til 1g grundet alien crosstalk. 

I nogle applikationer kan få milisekunder jo være business-critical. Deraf bla. certificering.

Men altså vi kan jo være enige om at være uenige :-)

ev elmand skrev den 10-11-2024 23:06:32

Der hvor det kan komme på tale med lidt forstyrrelse ( undskyld mit simple danske  ) er i industri installationer hvor der er meget store strøm ændringer på de 230/400 v nabokabler.
I private installationer er der ingen problemer.
Men du må ikke trække datakabler i samme rør / rum i kabelkanal som 230 v kabler. Men det har noget at gøre med isolerings graden  

Jeg er enig med Ev elmand til en vis grad. For 1g forbindelser som er mere tolerante kan et kabel der løber 5 meter op ad 3x 230v 16a til induktion og el-ovn der alle kører samtidig skabe problemer - med skærmet kabel er denne "næsten" væk. Deraf den standard som aut- elinstallatører skal anvende mht afstand mellem datakabling og 230v i huset når de installarer datakabling.

Og isoleringsgraden for meget (dog ikke og mest det professionelle) twisted pair datakabling har jeg nu oplevet isoleringsgrad der gør det godt må ligge i samme rør som 230v kabler. Så ja det er en kombi af isoleringsgrad og at lave indgreb i den faste installation. 

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis