Varm stikkontakt

Dav, jeg afkalkede min kaffemaskine idag, maskinen kørte cirka 3 gange efter hinanden dog i kort tid, da der naturligvis ikke er kaffe i - jeg bemærkede herefter at stikkontakten og stikket fra kaffemaskinen er brændvarm, er dette normalt? Ledningen til kaffemaskinen var ikke varm, kun stik og stikkontakt. ​
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fordi du har dårlig forbindelse i enten stikkontakten, stikproppen, eller i forbindelsen de to imellem.

Du prøver maskinen af på en anden stikkontakt, for at udelukke om det skulle være stikket på maskinen.

Elektronikteknikeren
Nu har jeg prøvet i 3 forskellige kontakter, stadig varm, men det samme sker med elkedlen og mikrobølgeovnen, kan det være at der er noget galt med strømmen i mit køkken, måske underdimensioneret? Hvis dette er muligt. Huset er fra ​slut 1890’er og renoveret i 70’erne. 
Det kommer lidt an på hvilket type stikkontakter der sider i huset. Er det de gamle brune, eller dem med porcelæn kan de nemt blive løse i forbindelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nej, der er ikke noget galt med strømmen i dit køkken, men det er ikke usædvanligt, at stikkontakten bliver lidt lun ved brug af de maskiner, du nævner. Men brandvarm skal de ikke blive. Mener du virkelig brandvarm? Er stikkontakterne så gamle, at der ikke er børnesikring på dem? De kan godt være lidt irrede i hullerne, hvor stikket sættes i.

fase
Hvis du tager et billede af stikkontakerne kan vi vurdere alderen. Men det ldyer som forbindelsen. Hvis stikkontakterne er 50 år gamle kunne man overveje at udsklifte dem der hvor man har køkkenudsktyr der bruger meget energi.

Nogle elkedler kan bruge 3000 watt. Det er rigtig meget og bruger man kaffemaskinen  flere gange i træk (eller anden maskine som mikroovn mm med højt strømtræk) kan stik og stikkontakt godt blive varm. Stikproppen på de maskiner er ofte en CEE 7/7 stikprop med forniklede stikben som sjældent irrer. Men stikkontakten kan godt være godt irret i forbindelserne hvis den er gammel og brugt i fugtige omgivelser.

Ved at udskifte til nye stikkontaker lavet til 16A med sidejord eller pindjord (så jordforbindelsen følger med) og sikre at ledningerne sidder ordentlig fast bag i stikkontakten kan du reducere varmeudviklingen.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Tak for alle svar herinde, jeg tager fat i en elektriker, og ja det er meget varm, jeg kan slet ikke holde stikket i hånden efter brug. 
Få skiftet stikkontakterne ud med schukostikkontakter med pindjord.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis