Stoker shunt til nedregulering af fremløb

Hej , jeg vil gerne have lavere fremløbs temperatur,  og behøver hjælp til hvordan. 
Min stoker har en 60grd shunt der sørger for kedeltemperaturen er min. 60grd aht  tæring og kondens, men 60grd er for meget til fremløb til radiatorerne i forår og efterår, og jeg bruger for meget brændsel. Jeg ved at 30 - 50 grd ville være nok. 
På mine frem og retur rør har jeg et par udtag hvor der kan kobles en shunt imellem.  
Så  jeg søger efter en 3/4 -1"  termostat ventil - "ligeløb"  på shunten, og med en fjernføler sat på fremløbet, så et  Varmere  fremløb  kan  *åbne*  ventilen på shunten og regulere radiatorkredsens fremløbs temperatur ned.  Det er jo det modsatte af fx en radiator termostatventil der  *lukker*  når den bliver varm.  Findes der en " Modsat-ventil  " ?
 Findes der sådan en ventil,  Hvad hedder den,  og hvor kan den fås til rimelige penge ? 

med venlig hilsen M.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på “ESBE blandeventil”. Tror at det er den enkleste løsning.
I princippet er det er blandeshunt som til gulvvarme du har brug for.

Søren O
Har du ikke termostatventiler på dine radiatorer, siden du vil sænke fremløbstemperaturen. Termostaterne sørger for at begrænse gennemstrømningen. Ellers skal du have en shuntventil installeret.

fase
Hej LDS´er 
Jeg håber på svar fra en der har praktisk viden om lige den rigtige slags ventil   
der kan åbne for gennemgang  ved en stigende temperatur på en føler .  
Jo,  jeg har termostat -radiatorventiler overalt. 
Det er fremløbs temperaturen til radiator kredsen der skal reguleres ned ved at blande / shunte koldere returvand ind i fremløbet, når fremløbet er varmere end nødvendigt pga  varmebehovet. 
En ventil med  en termostat -føler sat på det blandede fremløb, der åbner gradvist for retur shunt ventilen,  ved varmere fremløb.
Så kan stoker kedeltemperaturen holdes over 60grd , 
 og fremløbet sat kun på det nødvendige,  fx 30 - 60 grd. 
Det vil jeg blive meget glad for et svar på.
Det kan nemlig spare brændsel, arbejde,  CO2 og spild. 
Så  er  jeg frisk på at skrue på hvad der skal til. 
Hilsen M. 
Jeg har så den modsatte løsning, hvor termostatventilen sidder på fremløb til hus før tilledning fra retur og pumpe.
Fjernføler måler så lige efter pumpe og ventilen åbner så hvis den ønskede temperatur ikke holdes.
I tilfælde af meget efterspørgsel fra huset, mange radiatorere åbner samtidigt eller koldt hus, så kan den ønskede temperatur ikke holdes pga for lille gennemløb i ventilen.
I mit tilfælde har det ingen betydning at fremløbet kun er 40 grader ved stort flow, det stabiliserer sig lidt senere på de ønskede 50 grader.
Det er nok discountløsningen i forhold til en Danfoss avta/avtb reguleringsventil, men fungerer fint til mit brug.

Eks på ventil, jo større jo mere gennemløb, så en 1" er bedre end en 3/4"

Link Ventil
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis