Er udgiften betydeligt større hvis ens 4 radiatorer står på 4 i stedet for 3, da man ikke føler 3 giver noget varme i vinterhalvåret?

Læs overskriften. Jeg bor i en 52m2 lejlighed på 3 sal med et soveværelse og stor køkkenalrum og er badeværelse med gulvarme
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, udgiften vil være større.
Gætter på 10-30% større.
4 svarer til en rumtemperatur på 23 grader og 3 20 grader, så ja du vil naturligvis bruge mere varme da det der definerer dit varmetab er forskellen mellem inde og udetemperatur samt din boligs isolering.

Du skal naturligvis sætte termostaten på det du føler er behageligt. Lige over 3 vil være komforttemperatur for langt de fleste.

Selvbygger med stort S. 
Okay, synes nemlig bare at 3 plejer at varme ret godt, altså så man ikke går og fryser i langærmet trøjer og bukser, måske der er noget galt med mine radiatorer så. Jeg vil måske lige fået kaldet efter en ejendomsmester og kigge på dem, da de overhovedet ikke varmer
Kan de blive varme hvis du skruer højere op fejler de ikke noget, og du spilder viceværtens tid.

Selvbygger med stort S. 
Jeg vil anbefale at du bruger et termometer til at kontrollere temperaturen. Det skal selvfølgeligt være behageligt, men din fornemmelse for temperatur ændrer sig hele tiden. Så hvis du ønsker ikke at bruge for meget på varme, bør du tjekke termometeret inden du justerer på varmen.
Det optimale er at have et termometer i hver rum, men man kan klare sig med et par stykker. 
Annonce
Der kan være flere årsager til at din radiator ikke varmer som den plejer eller bør. Den hyppigste jeg oplever, er at stiften i ventilen/pakdåsen sidder fast efter ikke at være blevet brugt hele sommeren. Skru termostaten af, det er typisk en skrue der skal løsnes eller den skal drejes af, så stiften bliver synlig. 

Hvis stiften fungerer som den skal, vil varmen begynde at løbe ind i radiatoren. 

Hvis intet sker, kan stiften sidde fast, så skal du banke på stiften med enden af en skruetrækker til den løsner sig og motionere den frem og tilbage ved at trykke på den med bagenden af en skruetrækker eller lign. Du kan høre når varmen begynder at løbe ind i radiatoren.

Hvis stiften kan bevæge sig frem og tilbage (men den fjedrer ikke selv ud) men der ikke kommer varme i radiatoren (du kan høre hvis stiften åbner og lukker for varmen), så skal pakdåsen skrues af med lille svensknøgle eller polygribtang og så kan du trykke på ventilen med en lille skruetrækker for at motionere den. 

Jeg har fjernvarme i et rækkehus sidst jeg tjekkede var 2/3 faste udgifter og kun 1/3 forbrug.  dvs. selv hvis jeg halverede mit forbrug ville regningen kun falde med 1/6.Så det ville virkeligt gå ud over komforten hvis der skulle spares væsentligt.

Kurt54 skrev den 07-11-2024 22:37:16

Jeg har fjernvarme i et rækkehus sidst jeg tjekkede var 2/3 faste udgifter og kun 1/3 forbrug.  dvs. selv hvis jeg halverede mit forbrug ville regningen kun falde med 1/6.Så det ville virkeligt gå ud over komforten hvis der skulle spares væsentligt.

Okay tak, så kan vi godt gå op på 4 her i vinterhalvåret

@Kurt54 Der er regler for at varmeforsyningens faste omkostninger skal dækkes af faste omkostninger for forbrugerne, mens at variable omkostninger skal dækkes af forbrugsstyrede tariffer.

Da omkostninger til energi er de største. Skal man have et forbrug langt under det normale, hvis ens betaling for forbrug kun udgør tredjedel  
Som tommelfingerregel regner man med 5% ekstra varmeforbrug for hver grad temperaturen hæves.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis