Hegn - må man bruge listebeklædning?

Vi har listebeklædningsbrædder (fer og not, lodret) på vores skur. Vi skal nu lave hhv et hegn med låge og andetsteds et skraldeskjul. Alt malet i sort/mørke farver. ​

Må man bruge beklædningsbrædder til dette? Og hvis ja, er det en dårlig ide? Synes det er pænest hvis det er samme stil der går igen mellem de forskellige træbeklædninger på ejendommmen. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man sagtes, men hvis hegnet er synligt fra begge sider ender du med et meget andet udtryk fra "bagsiden".
Alternativet er at beklæde det på begge sider, men det fordobler jo prisen.

Selvbygger med stort S. 
Du spøger på jura-siden. Er det lovgrundlaget du tænker på?

Der kan være nogle begrænsninger på din grund (lokalplan etc). Jeg må kun have levende hegn omkring min grund, så det ville ikke være lovligt her.
GodeVen skrev den 07-11-2024 12:07:44

Du spøger på jura-siden. Er det lovgrundlaget du tænker på?

Der kan være nogle begrænsninger på din grund (lokalplan etc). Jeg må kun have levende hegn omkring min grund, så det ville ikke være lovligt her.

Ja, synes at have læst at man ikke må brugt eks osb plader som hegn. Usikker på om dette er indbefatter heri. 

Hegnet bliver ikke mod skel (kun 2 meter af det) og dermed inden for lokalplanen (som så ikke håndhæves, men det gør jo ikke at man skal bryde dem).
Superdiy skrev den 07-11-2024 11:46:43

Det kan man sagtes, men hvis hegnet er synligt fra begge sider ender du med et meget andet udtryk fra "bagsiden".

Fair pointe. Hvad er alternativet, som kommer tættest på i udseende? For hegnet bliver synligt fra begge sider. Indersiden får så synlige lægter og stolper. 

Medmindre jeg fordobler prisen… det vil måske være pænest til et skraldeskjul. Rent vedligeholdelse er det lige meget at male. 

HrT skrev den 07-11-2024 12:12:27

Fair pointe. Hvad er alternativet, som kommer tættest på i udseende? For hegnet bliver synligt fra begge sider. Indersiden får så synlige lægter og stolper. 

Medmindre jeg fordobler prisen… det vil måske være pænest til et skraldeskjul. Rent vedligeholdelse er det lige meget at male. 

Det er jo lidt svært at svare på, da jeg ikke ved hvad du mener med listebeklædningsbrædder.

Hvis det er det jeg tror det er så findes der hegnsbrædder der efterligner effekten der er ens på begge sidder.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 07-11-2024 13:16:07

HrT skrev den 07-11-2024 12:12:27

Det er jo lidt svært at svare på, da jeg ikke ved hvad du mener med listebeklædningsbrædder.

Hvis det er det jeg tror det er så findes der hegnsbrædder der efterligner effekten der er ens på begge sidder.

Jeg er ikke helt inde i lingoen på træ. Det er disse: https://groenagergaard.dk/produkt/profilbraedder-sort-gran/

Skraldeskjul bliver en mur (I-formet), altenativt en side mod hæk (L-formet). Bliver 2,8m ​bred/lang. Højden bliver skraldespand ​+ ​40cm ish (så der ​kan monteres lys ​og skilte over for sortering). 

Hegnet monteres som U-form med åbning i I, hegn i _ og skel i modsatte I. Hegnet bliver 1,8m højt. Måske 2,2m. Konen bestemmer dét. Jeg skal ​bare bygge det. Åbningen bliver en låge/dør med lås. 

Vinden vil være kraftigst på hegnet, men stadig ikke det vilde når der er huse, skur, naboens carport og et mindre træ inden for få meter derfra.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også