Palletanke i serie

Hej!

Jeg vil gerne udnytte regnvandet fra en stor maskinhal. Derfor har jeg tænkt mig at opsamle regnvand fra hvert tagnedløb, hvor der er placeret en palletank med henblik på afvanding.

Der er 5 tagnedløb og dermed 5 palletanke.

Palletankene vil stå på en række med 10m imellem sig og bliver forbundet med en 35mm trykslange via et T-stykke monteret på hver tank.

I enden sætter jeg en pumpe efter et filter så vandingsanlægget kan få det fornødne tryk.

På et tidspunkt vil en af tankene blive suget tom. Måske den der er tættest på pumpen. Ender jeg dermed at flytte en del luft i vandingsanlægget?

Er der en risiko for jeg ikke kan udnytte kapaciteten i alle 5 tanke uden bøvl med luft i systemet?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sålænge slangen fra de andre tanke kan forsyne tanken ved pumpen med vand, er der ingen problemer. Men for en sikkerhedsskyld kunne du overveje at forsyne pumpen fra den midterste tank. Så kommer vandet fra to 32 mm slanger i stedet for en.

fase
Det er forbundne kar, så niveauet vil være den samme i alle tanke hele tiden med mindre du pumper hurtigere end vandet kan løbe gennem slangerne.

Der vil aldrig være mere end 0,1 bars tryk i de slanger der er mellem palletankene, så at bruge en dyr trykslange er spild af penge. En blød 1” vandingsslange er rigelig.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 06-11-2024 21:56:16

Det er forbundne kar, så niveauet vil være den samme i alle tanke hele tiden med mindre du pumper hurtigere end vandet kan løbe gennem slangerne.

Der vil aldrig være mere end 0,1 bars tryk i de slanger der er mellem palletankene, så at bruge en dyr trykslange er spild af penge. En blød 1” vandingsslange er rigelig.

Tak for dit svar. Jeg skal bruge ca. 50 meter slange på begge sider af bygningen (men laver kun den ene nu).

100 meter 32mm trykslange koster ca. 1600 kr. 1” haveslange koster nogenlunde det samme (de steder jeg har kigget). 

Hvad med at placere tanken med pumpen nederst og central, og de andre tanke højere og højere. Så vil pumpetanken have vand længst muligt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Palletanke må nødvendigvis stå i samme højde, ellers vil det løbe ovenud af den nederste tank og der vil ikke opsamles vand i den øverste. 
Jeg mener de skal være åbne ellers vil der jo være noget luft øverst som skal ud.
Kunne du ikke sætte alle tanke ved siden af hinanden lige ved pumpen. 
Det er så bare regnvandet som efterhånden skal finde vej til tankene. 
Hvis jordledning sættes på tagrende helt oppe under udhæng så vil vandet presses hen i tankene, også selv om jordledningen graves ned. Det system har jeg set ved en lokal vinavler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg har lidt det samme setup bare med 4 stk 300 liters tanke. Jeg har kun et nedløb som går til den første, og så er tankene forbundne i serie i bunden af hver tank, og har så en dykpumpe i den sidste til vanding.
Ved at forbinde tankene i bunden, vil vandstanden (hvis ellers tankene står lige højt) være den samme hele tiden.
Jeg brugte en 2" slange, fordi det havde jeg liggende, men de første par år, hvor jeg kun havde 2 tanke klarede jeg med 3/4 haveslange.
Man kan lige se et par af dem på dette billede.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Alle. Tak for jeres svar. Jeg kan se det bør virke i teorien, så må vi se om det også kan fungere i praksis. 
Hej igen. Jeg skylder en tilbagemelding. Det hele har været sat op i små 60 dage og det fungerer perfekt. Har forbundet 5 palletanke, sat et filter på og så en pumpe der laver tryk på 8 bar. Virker virkeligt godt og bekymringen om hvorvidt jeg suger en tank tør har vist sig at være ubegrundet. Har sat pumpen i enden ved den sidste tank.

Har købt en 4,6mm dyse til en 3-fod p
der kan vande i en cirkel. Den trækker let 3m3 vand på 1,5 time så det tager ikke ret lang tid at vande hele hallen.

Sig til hvis et par billeder har interesse.

Har sat billeder ind af det jeg har købt til opgaven hos vandogfroe.dk. De har ydet kanon kundeservice.

Købte pumpen på ebay i italien. Samlet pris 3.500 kr. 
Det er fint med en tilbagemelding om systemet virker eller ej. Vi andre skal også lære.
Godt Nytår.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis