Lecanødder + Trykfast isolering + vibrering

Hejsa
Jeg har til mit terrændæk valgt en løsning med et lag lecanødder og derefter et lag trykfast isolering (kunne f.eks være eps, xps eller Kingspan) ovenpå. 
Leca foreskriver nu at nødderne skal vibreres, og det skal foregå ved at man kører en let pladevibrator ovenpå den trykfaste isolering.
Man skal udlægge nødderne med 10% overhøjde.

Jeg synes det lyder ekstremt svært at få pladerne til at ligge lige og i den rigtige højde. Men jeg har ikke prøvet det.

Nogen der har erfaring med dette?

Mvh
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lecanødder? Underlaget i en let gulvopbygning skal være helt lige. Det er væsentlig lettere med afretningsgrus.

Selvbygger med stort S. 
Lecanødder gør ingen gavn der. Du retter bunden af og lægger isolering ud. Denne er kapilær brydende. Når det er til terræn dæk er det ikke så vigtig at isolering er helt lige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene.
Men det svarer dog ikke rigtigt på mit spørgsmål.

Valget er taget, der kommer Leca i bunden og isolering ovenpå. Oven på det kommer beton.
Der kommer radonsug i Lecanødderne.

Jeg vil nu nok mene at pladerne skal ligge forholdsvis lige, da mit rimeligt tynde betondæk ellers vil få en ret stor variation i tykkelsen
Ok, så har Elmanden ret. Jeg havde tolket det var en gulvopbygning uden beton.

Lecaen skal bare rettes af med en asfaltrager indenfor 5-10 mm, og flamingoen lægges ovenpå. Det er rigeligt jævnt indenfor 1 cm efter vibrering.

Selvbygger med stort S. 
Takker Superdiy. Jeg stiller mig tilfreds med 1cm i tolerance.
Skal jeg regne med at det synker lidt (10%) som Leca skriver?
Er der et alternativ til pladevibratoren? Så jeg ikke skal ud og leje sådan en og stresse over det.
Annonce
Hvis det kun er 5-10 cm leca ville jeg bare gå lidt rundt på flamingoen, og spare pladevibratoern.

Selvbygger med stort S. 
Evt en havetromle, hvis laget ikke er tykkere er det mere vigtigt at fokusere på at det er jævnt så isolering ligger ordentligt. Når beton kommer ovenpå skal det nødvendige tryk nok komme.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har brugt en stor krydsfiner plade, da jeg vibrerede nogle sarte fliser, og så ellers bare køre pladevibratoren oven på pladen.

Måske du kan bruge den metode til at vibrere lecaen, nok nemmest at bruge to plader, så vibratoren ikke skal løftes.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 13-11-2024 10:49:03

Jeg har brugt en stor krydsfiner plade, da jeg vibrerede nogle sarte fliser, og så ellers bare køre pladevibratoren oven på pladen.

Måske du kan bruge den metode til at vibrere lecaen, nok nemmest at bruge to plader, så vibratoren ikke skal løftes.

Virkede det på fliserne? Hvor sarte var de?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis