Hvilket formål har denne Bjælke i kælderen?

Jeg tillader mig at konsultere jer herinde igen. 😊
Vi skal renovere kælderrum, hvor vi ønsker at lave aktivitetsrum til børnene. Midt i rummet står imidlertid to bjælker vinkelret på en tværgående bjælke i loftet. Det begrænser brugen af rummet, og jeg kan ikke blive klog på, hvorfor de står der.
Kan nogen opklare det? Er de nødvendige for at understøtte den tværgående bjælke?

På forhånd tak for svar! 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De to stolper er for at understøtte den vandrette bjælke, da den ikke er kraftig nok til at have et så langt spænd.

Måske du kan nøjes med en stolpe ?????

Vi prøver igen, i morgen --
Tusind tak for opklaring! Vil det sige, at man kan sætte en kraftigere bjælke op og undgå de to lodrette bjælker?
Og nu til et dumt spørgsmål: hvorfor er det nødvendigt i kælderen, men ikke i stuen, som ligger oven over og som er samme størrelse? Der er ingen bjælke det tilsvarende sted. 
Hvisdu skifter den til en ståldrager, vil du højst sandsynlig kunne nøjes med drageren alene. Lidt ingeniørberegninger er på sin plads, inden du tager en besutning. 
Jeg har ikke forstand på byggeriet, men jeg kan se at der er en stor revne i bjælken, markeret med rød pil.  Den har måske været ved at knække? 
Og det er underligt at enden af bjælken er placeret over vinduet, hvor der ikke er nogen væg som understøtter bjælken.  
Der kan ligge stål i muren over vinduet. Og naturligvis er der mere tryk i kælder end stuen. Kælderen bærer jo stuen 
Annonce
Trpj90 skrev den 06-11-2024 15:54:20
Og nu til et dumt spørgsmål: hvorfor er det nødvendigt i kælderen, men ikke i stuen, som ligger oven over og som er samme størrelse? Der er ingen bjælke det tilsvarende sted. 

Oven på den vandrette bjælke, du kan se, ligger gulvstrøerne på tværs. Ved at understøtte dem på midten behøver strøerne ikke at være særlig tykke.

Mellem din stue og 1. sal er etageadskillelsen lavet med væsentligt tykkere strøer så understøtning undgås.

Hvorfor forskellen? Pris. Tykt tømmer er væsentligt dyrere end tyndt. Så man har kunnet spare lidt ved at lave det med understøtning. På opførelse tidspunktet brugte man sikkert kælderen til noget andet, hvor det var ligegyldigt at der var nogle understøttende stolper.

Revnen i den vandrette bjælke er en svindrevne som ses i gammelt tømmer. Det er helt normalt.
jenshøj skrev den 07-11-2024 03:27:38

Trpj90 skrev den 06-11-2024 15:54:20

Oven på den vandrette bjælke, du kan se, ligger gulvstrøerne på tværs. Ved at understøtte dem på midten behøver strøerne ikke at være særlig tykke.

Mellem din stue og 1. sal er etageadskillelsen lavet med væsentligt tykkere strøer så understøtning undgås.

Hvorfor forskellen? Pris. Tykt tømmer er væsentligt dyrere end tyndt. Så man har kunnet spare lidt ved at lave det med understøtning. På opførelse tidspunktet brugte man sikkert kælderen til noget andet, hvor det var ligegyldigt at der var nogle understøttende stolper.

Revnen i den vandrette bjælke er en svindrevne som ses i gammelt tømmer. Det er helt normalt.

Det giver mening. Tak for den grundige opklaring. Jeg må se på muligheden for at få erstattet bjælken med en tykkere(?) eller en ståldrager. De to understøttere begrænser udnyttelsen en del. Med mindre jeg kan sætte en gynge op i dem 😂 

Jeg ville ikke satse på, at en stålbjælke kan bæres af overliggeren over vinduet. Jeg vil mene, at den enten skal bæres af væggen i vindueskarmen via en understøtning, eller der skal støbes et fundament til en stolpe foran vinduet, hvorpå der så placeres en stålstolpe, der bærer stålbjælken. Bare min tanke....
Det liger at stolperne er af nyere dato. Det er ikke almindelig at sætte to stolper på den måde uden fastgørelse. Jeg kan være bange for at de er sat op for at løse et problem, der har været med etageadskillelsen. Ingen ønsker den type stolper, så der har været et problem, man ønskede at løse.  

Det kan sikkert løses på en anden måde, men der bør laves styrkeberegninger på alternative løsninger, eller udføres af nogen med stor erfaring.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis