Alupex

Min VVS har skiftet vandrør i Alupex. er alupex kun med alu udenpå eller ligger det også mellem plastik inden i? har lidt svært ved at læse mig frem til det da der på nettet står 2 beskrivelser af opbygning. Jeg skal have rørene så langt op under loftet som muligt. er der nogen der ved hvor mange grader man må ca bøje et sådan rør på 40mm i tykkelse uden at beskade det, når man skal have det trykket så lanngt op i loft som muligt?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan bukkes, men der skal bruges bukkefjeder, enten indvendig i røret eller udvendig. Det er for at forhindre at røret knækker sammen under bukkeproces.
Så selve bukningen skal foretages inden der bliver monteret fittings på røret. 
Det er så ikke det samme som at man slet ikke må presse det lidt op under loftet. Men lige hvor meget er umulig at sige da det også har noget at gøre med hvor lang røret er. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hovedreglen er at rørdiameteren gange 10 er bukke-diameteren.
hvis røret er 40 mm tykt og det kommer udfra en væg 10 cm under loften og løber 7 meter der ned af, tror i så godt at man efter ca 50 cm må presse det op og fastgøre i loftet. dvs det får et "knæk" der over 50 cm placerer røret 10 cm op så det kommer ind i loft?
Det kan sagtens gå, især hvis hullet den kommer igennem ikke er for skarp foroven hvor den møder røret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis