Skjult ophæng af vægreol uden bagbeklædning

Hej

Jeg bikser lidt i at lave nogle vægreoler selv. Hvilke løsninger findes der til et stærkt ophæng af en vægreol uden bagbeklædning ala nedenfor?

Vægreol uden bagbeklædning
Vægreol uden bagbeklædning 2​​​

Der står der medfølger vinkelkrog til ophæng, men jeg har lidt svært ved at se hvordan det ser ud i praksis? Laves der en eller anden indfræsning på bagsiden af den lodrette del som ​så sættes ind over vinkelkrogen?

Kunne man forestille sig noget hvor man monterer et eller andet anker i træet og derefter skubber det ind i en form for plug i væggen?

På forhånd tak
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den stærke løsning er et fransk ophæng i samme materiale som kassen, men det bliver naturligvis synligt.
Ellers er du ude i metal/plast bøsninger der monteres i træet hvor en skrue eller krog passer i. De fås bla. hos beslagmanden, men kan ikke bære voldsomt meget.

Selvbygger med stort S. 
Det er et beslag med nøglehuls ophæng som sættes bag på den lodrette del. Der skal fræses et par mm ind, så pladen er forsænket. i midten fræses længer ind så der bliver plads til skrue.
Ellers kan man lime armerings jern ind i den lodrette kant, bore tilsvarende huller i væggen og lime det ind også. Det kendes fra svævende hyller.
 Men når det skal tages ned så kommer der stort hul i væggen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hmmm..... Og er indfræste bøs pg lignende stadig aktuelt når reolen har en godstykkelse på 10-12 mm? 
Styrke af beslag og godstykkelse på pladen følges ad, har flere elementer fra Hübsch der anvender dette ophæng. Typen hedder et hænge -eller hægtebeslag, fåes i flere størrelser eg. 

https://www.beslagskassen.dk/products/13329950?view=usp-splittest

Kræver dog en rolig hånd med overfræseren...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er klart at man ikke kan hænge "papir" reoler op og få dem til at bære 30 kg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
BOFH skrev den 06-11-2024 09:50:13

Styrke af beslag og godstykkelse på pladen følges ad, har flere elementer fra Hübsch der anvender dette ophæng. Typen hedder et hænge -eller hægtebeslag, fåes i flere størrelser eg. 

https://www.beslagskassen.dk/products/13329950?view=usp-splittest

Kræver dog en rolig hånd med overfræseren...

/BOFH 

Tak... Det er den løsning jeg søger tror jeg 🥳

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis