Opsætning af ny gips

Hej,

Vi har købt hus, og er begyndt at pille gammel 1-lag gips ned på over etagen for at slippe for det gamle tapet, trække ny el og få 2 lags gips i stedet. Der er dukket et par spørgsmål op til udførslen af gipsen efter at den bagvedlæggende konstruktion er blevet eksponeret:

• Vi tænker at reparere dampspærren så meget som muligt. Dog er den afsluttet lige over gulvet hele vejen rundt langs væggene. Jeg ser ingen måde at tætne ordentligt på langs gulvet uden at brække gulvet op. Ville det være okay at lade dampspærren være som den er (se billede)? Specielt når vi nu tætner den alle ander steder vi kan komme til.
  • Der er en meget let skillevæg ind til soveværelse (se billede). Den er udført i 55 mm reglar. For nemhedens skyld tænker jeg at bare skrue 2 lag gips op her på den ene side. Kan det gå med 600 mm CC afstand (som det er nu), eller er jeg nødt til at påmontere et lag forskalling med kortere afstand?
  • Endelig tykkelse på skillevæg (uden ekstra forskalling) bliver 1 x 12,5 + 1 x 55 + 2 x 12,5 = 92,5 mm
    Bliver det et problem med karmtykkelse på ny dør?
  • Facadevæggen i soveværelset er også udført med 600 mm CC reglar. Er jeg nødt til også at sætte et lag forskalling op her?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis i lader dampspærren være, har resten en meget begrænset effekt. I kan bare tape den til gulvet og dække med fodpaneler.
I stedet for 2 lag gips så brug 1 lag fibergips. Hvis i ligger pladerne ned passer det med 120, og i får nogen skruefaste vægge.
Mht. karmtykkelsen, så har jeg aldrig hørt om 55 mm reglar, men hvis du får en underlig vægtykkelse kan man enten udligne tykkelsen med en liste på karmen eller bruge swedoors flexkarm.

Cc 600 er også i overkanten til fibergips, men med limede samlinger er derikke noget der revner.

Selvbygger med stort S. 
Vi fik sat en 12.5 mm krydsfiner op først, på lodrette vægge - og 12.5 mm gips udenpå. Det gør at man nemt kan skrue ting op på væggen i dag.

Kamsæt har normalt mål på 100 eller 130 mm - så 92.5 er fint. Man kan fuske lidt ved at sætte en liste udenpå dørkarmen, så det bliver 104 mm - men det er svært at lave pænt.

Omkring dampspærren - så ville jeg nok sætte et ekstra sæt forskalningsbræddre på lodret - så væggen kommer 22 mm længere ind i rummet. Herefter ville jeg sætte gips på, or spartle resten af sprækken. (Det er begrænset hvor meget fugt der kommer - det er mest at hensyn til at opnå et tæt hus).
Tilsyneladende ligger dampspærre uden på forskalling. Det vil være godt med ekstra forskalling så der er plads til at trække elkabler uden at gennembryde forskalling. 
Så hvis du har 55 mm lægter, så 22 mm forskalling vandret på den ene side af skillerum og på alle andre flader. så kommer du med 12,5 mm fibergips.  Det bliver så 55 + 22 + 12,5 + 12,5 Ialt 102 mm
Det passer til 100 mm dørkarme. 
Fibergips med ret kant og lim. så kan du nøjes med 1 lag og det er skruefast. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også