Einhell Dyksav vs scheppach dyksav

Hej alle! Skal investere i en Dyksav som er til hobbybrug og med ledning. Valget er faldet mellem Einhell vs Scheppach.

Nogle der kan hjælpe med af vælge en af dem?

Hej alle! Skal investere i en Dyksav som er til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en Scheppach og den fungerer fint til hobbybrug. Forskellen på de to er nok ikke så stor. Jeg vil hellere bruge nogle penge på en god klinge end en dyrere maskine, når den ikke skal bruges særlig meget. Til de plader jeg har skåret var den oprindelige klinge helt ok.

Hvis du kan vente, kommer den ofte kommer på tilbud til 799 i Harald Nyborg. Jeg købte en lang skinne til den med det samme hos Harald til 349 kr.

Der er mange som anbefaler at klippe lidt af fjederen som holder saven oppe, for ellers er den ret hård at trykke ned.
Lummair skrev den 05-11-2024 16:35:02

Jeg har en Scheppach og den fungerer fint til hobbybrug. Forskellen på de to er nok ikke så stor. Jeg vil hellere bruge nogle penge på en god klinge end en dyrere maskine, når den ikke skal bruges særlig meget. Til de plader jeg har skåret var den oprindelige klinge helt ok.

Hvis du kan vente, kommer den ofte kommer på tilbud til 799 i Harald Nyborg. Jeg købte en lang skinne til den med det samme hos Harald til 349 kr.

Der er mange som anbefaler at klippe lidt af fjederen som holder saven oppe, for ellers er den ret hård at trykke ned.

Ja det er jo tros alt kun en rundsav, og ikke noget helt vild teknik.

Bare der ikke er sløre i klingen, og den sidder parallelt med føreskinnen, samt klingen er skarp, så skal det nok fungere.

Vi prøver igen, i morgen --
Men er en sav med spalteklinge et must have? Det har Einhell ikke men det har Scheppech. 
MadsWelle skrev den 05-11-2024 17:44:18

Men er en sav med spalteklinge et must have? Det har Einhell ikke men det har Scheppech. 

Min Makita har ikke spaltekniv, jeg har ikke oplevet problemer.

Men det er der helt sikkert delete meninger om..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 05-11-2024 16:11:30

HrT skrev den 05-11-2024 16:04:11

je_ns skrev den 05-11-2024 15:46:43

Ellers mener jeg bestemt at Scheppach passer skinner med Makita og Festool. så kan man finde et pænt udvalt i skinne, men de er jo så ikke helt billige.. ( en 1400 mm lang skinne til Makita koster ca 400 kr..)

At købe brugt kan jo være lidt af et sats, er det en sav der har været brugt professionelt kan den være godt og grundig slidt...

Ved du om det er korrekt? 400 er billigt ift festools priser. Passer festool til andre?

Ja det er helt rigtigt, dog har festool ikke en rille til antitilt som Makita har, men ellers samme mål. 

Det er fedt. Vidste det ikke. Tak!

Annonce
Som udgangspunkt har de fleste dyksave vist ikke spaltekniv, idet den vil sidde i vejen, hvis man vil starte savningen inde midt i noget. 
Det vil så kræve, at spaltekniven også kan dykke, hvilket den så også kan på nogle af dem.
Om den kan på Scheppach skal jeg lade være usagt, men hvis ikke den kan, kan man jo dårligt kalde det en dyksav, da den jo skal kunne "dykke" midt i et bræt/en plade.

Kurt B. Andersen
MadsWelle skrev den 05-11-2024 17:44:18

Scheppach har spaltekniv som skal afmonteres hvis du skal dykke midt i et emne.

Når den har en spaltekniv giver det ekstra sikkerhed ved normal skæring med skinne. Det gør også at du kan bruge den som en almindelige rundsav uden skinne.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis