Maling af træ-dør

Jeg har nogen trædøre som vist på billedet. Jeg overvejer at male dem hvide. Er der noget man skal være OBS på ?

Tænker om de skal grundes med noget eller om man blot kan male direkte på uden at gøre andet. 

Skal man rulle eller bruge pensel ?

Tak for input.
Vh. Daniel.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først grundig rengøring og let slibning. Så bruge en god grunder, der spiller sammen med den maling du skal bruge efterfølgende (det ved farvehandleren alt om). En god lille rulle er nem at bruge, men kan give "appelsinhud" i overfladen, men du kan jo rulle og så trække en pensel over til sidst så malingen flyder flot sammen.
Det er billigere at bruge grunder, og den dækker bedre end topmalingen gør.
Lav lette mellemslibninger imellem de forskellige lag, Husk hellere flere tynde lag end færre tykke lag.
Det er meget nemmere at lægge døren ned, når der skal arbejdes med den, både ved rengøring, slibning og maling.     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du gerne vil have en overflade helt glat uden sstruktur er nærmest ser ud som om den er sprøjtemalet på kan du bruge skumruller

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Det ville da være synd at male de finerede døre med mindre de er meget skrammede.
Er de først malet koster en ny dør magen til ca. 4x så meget som en hvid papdør når du fortryder.

Selvbygger med stort S. 
Vi har samme slags døre og jeg har dårlige erfaringer med alt andet end at sprøjtemale.

Selv ved brug af emulsionsmaling og døren liggende i vandret efterlades der tydelige spor ved brug af både rulle og pensel, vandbaseret maling er endnu mere håbløst for det tørrer for hurtigt til at udjævne strukturen.

Træstruktur fra fineren ses også tydeligt igennem slutresultatet selvom man grunder flere gange og mellemsliber - hvis det skal fjernes så overfladen bliver helt glat skal der fuldspartles med acrylspartel inden malebehandling påbegyndes.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Tak til jer alle for gode input. Det har sat tankerne, i gang. Både for det ene og det andet. Jeg er blevet klogere. Så igen, tak for det.

Daniel.
Annonce
Slib. Vask med grundrens eller sulfo, især omkring håndtag. Eftervask med rent vand. Maling binder dårlig på sæberester. 
Grund med en god spærrende grunder. Der er risiko for det kan slå igennem. 
Lad det hærde et par dage. Let slib og aftør støv. 
Mal mindst 2 gange med en god acrylemaljelak.

Brug en lakrulle  når du maler.
Rul den nederste del første og derefter den øverste del, så du trækker ned i overgangen.
Når du ruller, skal det gå i rimeligt tempo. 10 maks 15 min pr dørside. Rul ikke for tørt på, det kan ses. Rul ikke for meget maling på, så laver det gardiner. Altså den gyldne middelvej.

Døre kan rulles ret flot, hvis man har en ide om fremgangsmåden. Dem der vælger at sende dem til autolakere, er fordi de ikke kan finde ud af det. I øvrigt findes der altså også malerfirma, med sprøjteværksteder som har ekspertise i døre og andre træoverflader.

Mvh Maleren

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Har ikke selv prøvet det, men måske andre har:
Hvad med at bruge selvklæbende folie.
Døren skal, specielt i siderne, have plads(det skal de også når du maler), top og bund skal intet have, samling på kant ved greb kan være en udfordring, løbere taler vi ikke om, risiko for mønster efter rulle eller pensel er også elimineret.
Se f.eks. her eller her, denne sidste ikke for at montere’træ’, men for at indikere at nogen tænker i folie på døre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også