Spartling før tapesering

Har fjernet et garderobeskab på et værelse. Der var desværre ikke tapeseret bag det, kun rå letbetonvæg.

Skal nu have tapeseret det manglende område med savsmuldstapet (som der er i resten af værelset), men kan ikke lige huske om væggen skal spartles først. Det er jo ikke filt, der skal på.

Lavede køkken for mange år siden, der fjernede jeg vægfliser og sandspartlede før tapeten, men der var som sagt også fliser, der blev banket ned så væggen var lidt "medtaget" efter bortslibning af fliseklæberen.

Og hvordan får jeg en pæn "samling", hvor nyt tapet skal møde det gamle. Ja da lavede jeg jo også i køkkenet, men kan bare ikke liiige huske hvordan :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ellers væggen er glat, ville jeg bare smide tapetet op.
Overgangen kan laves ved at lave "lappen" for stor, og så lade den gå ind over det gamle tapet som du har slebet kanten flad med feks en rystepudser, men uden at lime kanten fast.
Når lappen er tør, river du kanten forsigtigt af, gerne ujævnt og så kører en gang lim ud over for at klistre resten fast.
Når der så efterfølgende males er samlingen svær at se, fordi der ikke er en lige linje  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 04-11-2024 20:02:03

Hvis ellers væggen er glat, ville jeg bare smide tapetet op.
Overgangen kan laves ved at lave "lappen" for stor, og så lade den gå ind over det gamle tapet som du har slebet kanten flad med feks en rystepudser, men uden at lime kanten fast.
Når lappen er tør, river du kanten forsigtigt af, gerne ujævnt og så kører en gang lim ud over for at klistre resten fast.
Når der så efterfølgende males er samlingen svær at se, fordi der ikke er en lige linje  

Der er en samling af 2 letbeton elementer og lidt huller hist og her, men dem tænker jeg bare at sparte med Polyfilla. Ok?

Tricket med tapetsamlingen har jeg brugt før, så check der. Synes dog også mindes noget med at lave overlap og så bagefter skære med en skarp hobbykniv og så fjerne, hvor der sidder 2 lag (overlappet).
Det lyder fornuftigt at spartle så underlaget er jævnt.
mht samlingen er det rigtigt at man kan skære igennem begge lag, men det er jo kun hvis begge lag er våde.
Du kan jo ikke hive det tapet ud der allerede sidder fast på væggen når du har skåret igennem det lag du lige har sat op.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også