Gammel lampeudtag med krog

Hej

Jeg har dette meget gamle lampeudtag med krog. Jeg skal have sat en lampe op, men har svært ved at få fjernet lampeudtaget. Jeg har skruet alle skruerne af, der var så rustne at de smuldrede. Jeg kan dog stadig ikke få lampeudtaget ned. Jeg har forsøgt med at sætte noget ind i kanterne og lirke den op uden held.

Mit spørgsmål er egenligt om jeg bare skal prøve at ligge alle kræfter i eller om der en eller anden risiko?

Tak på forhånd:)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den skal ikek tages ned for at montere lampe

Du sætter lampe op ved at skrue en af de små skruer løs og så putter ledning op i hullet ved siden af og spænder. 
Det er lidt svært lige at se hvilken af de 4 huller der skal bruges. Men prøv dig frem systematisk. Der sker ikke noget ved at lampen er monteret i forkerte huller.
1. Blå ledning i et hul, og flyt brun ledning imellem de 3 andre huller. 
2. Blå ledning i næste hul og flyt brun ledning imellem de 2 sidste huller 
og så til sidst blå ledning i 3. hul og brun i den sidste. 
Måske er de r1 kombination hvor lampen lyser hele tiden, og så en hvor den kan slukke og tændes på kontakten.

Ellers er det stor skruetrækker, lille koben eller noget andet som kan lirke den løs i kanten. 
Det er kun de 2 skruer der sad klokken 1 og klokken 7 på billedet, som holder den fast. De andre skruer er dem som spænder ledninger fast.
Det er helt sikkert at når du får den ned, så ser du nogle stof isolerede ledninger hvor isoleringen smuldrer meget nemt. Det går fint så længe man ikke piller ved det.
Så risikoen er at der skal trækkes nye ledninger i rørene i lejligheden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik

Tak for svar, har leget lidt rundt med det og fandt ud af hvordan det skal gøres. Havde desværre allerede taget de halvrustne skruer ud, så det største og eneste problem er nu bare at få dem tilbage i det gamle skidt;)

Mvh Veronica
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis