Fyld vand på fjernvarme.

Hvordan påfylder jeg vand på anlægget?
Vi har fjernvarme og et Gemina Termix anlæg. Uret viser at vandtrykket er under 1 og jeg skal altså have mere vand på.

I vejledningen står der:
“Der er placeret en kugleventil med prop på varmeanlæggets returledning. Ved påfyldning af vand, skal kugleventilen være lukket. Proppen fjernes og en slange påsættes. Dernæst åbnes kugleventilen igen. Under selve påfyldningen holdes der øje med manometeret, som viser anlæggets tryk.”

Jeg tror, jeg har fundet ventilen med prop (1) og slangen (2).
Men jeg kan ikke skrue slangen på ventilen?
Er det den forkerte ventil? Eller slange? Eller gør jeg det helt forkert?
Kan man overhovedet gøre det selv eller skal jeg ud og lægge 800kr for at en vvs’er skal gøre det. 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er rette sted og det burde kunne skrue sammen. 
Den yderste hvor der står DUCO på er sikkerhedsventil . (se nederste i svaret)
Den sidder på koldvans ledningen op til vandvarmer. Ventilen mrk. 1 er kold vandværksvand, og det er det der skal på anlægget. 
Det er 1/2" så du burde kunne skrue omløbere med slange på den studs hvor proppen har siddet. Er det for at fingrene ikke kan være der, kan slangen der sidder på sikkerhedsventil uden problemer skrues af og derved bliver der mere plads.
Når du har fået det sat sammen skal begge haner åbnes og du likker når trykket er ca. 1,5 - 1,8 bar.
Slangen på sikkerheds ventil er i øvrigt ikke helt lovlig. Man må ikke reducere diameter på sikkerheds ventilens udløb. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for udførligt svar, men:

Jeg har nu som du anbefalede skruet slangen, der sidder på sikkerhedsventilen af, så jeg bedre kan komme til. Men slangen (2) kan stadig ikke skrues på ventilen. Det ligner at de to ting er lige store og ikke kan komme ind i hinanden. Se første billede nedenfor.

Omløberen, som jeg så tror det hedder, på den slange der var på sikkerhedsventilen (3) er også anderledes end den jeg prøver at skrue på ventilen men prop. (2) Se andet billede nedenfor.
Bør de ikke se ens ud, hvis jeg skal lykkes med at skrue noget på ventilen til koldt vand(1) ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis