Må jeg sætte en galvaniseret slutmuffe på et stykke forkromet rør?

Min varmeunit drypper fra en slutmuffe(billede).

Jeg vil derfor udskifte denne muffe.

Kan jeg bare købe en halv-tomme galvaniseret slutmuffe som denne:
https://www.harald-nyborg.dk/slutmuffe-1-2-galvaniseret

Og sætte den ​på med lidt teflonbånd?
Jeg ved, at man skal være opmærksom på korrosion ved ​materialesammenblanding, men ved ikke hvilken betydning det har ​her.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt en ny pakning/oring i den du har
johnm skrev den 04-11-2024 10:24:26

Sæt en ny pakning/oring i den du har

Ja, men nu vil jeg gerne skifte den ud med en der er lavet til at der kan sættes en nøgle på. Så vil gerne have svar på, om der er noget i vejen for at bruge galvaniseret muffe?

Hvis det er på varmekredsen, og ikke brugsvand, kan du sagtens bruge den galvaniserede muffe. Centralvarmevand er nemlig "dødt" vand.

Er det til brugsvand, er det mest korrekte at bruge ens materialer, selvom messing og galvaniseret jern blandes i stor udstrækning. De fleste stophaner er lavet af forkromet messing, og dem sidder der mange af på jernrør.

Den forkromede du har fundet i Bauhaus er det bedste valg, men til centralvarmevand kan den i Jern fra Harald Nyborg sikkert holde de næste 50år, så det betyder ikke så meget, hvilken en du vælger.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-11-2024 11:53:43

Hvis det er på varmekredsen, og ikke brugsvand, kan du sagtens bruge den galvaniserede muffe. Centralvarmevand er nemlig "dødt" vand.

Er det til brugsvand, er det mest korrekte at bruge ens materialer, selvom messing og galvaniseret jern blandes i stor udstrækning. De fleste stophaner er lavet af forkromet messing, og dem sidder der mange af på jernrør.

Den forkromede du har fundet i Bauhaus er det bedste valg, men til centralvarmevand kan den i Jern fra Harald Nyborg sikkert holde de næste 50år, så det betyder ikke så meget, hvilken en du vælger.

Tak. JEg bruger den fra bauhaus

Nu er der forhåbentligt ingen gennemstrømning af vand ved en slutmuffe, så der forekommer ikke tæring.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis