Hvilken behandling af fyrtræ, hvis det skal være pænt?

Jeg har lavet en skammel som egentlig var tiltænkt brug ude på værkstedet. Derfor er den bygget af diverse fyrtræ og finerplade til byggeri og har ikke rigtigt nogen pæn finish. Nu er fruen og børnene imidlertid blevet så glad for skamlen at de bruger den indenfor og gerne vil have den i huset som en slags møbel.

Den er egentlig bygget fint nok, men mangler noget finish.

Mein plan er et pudse træet ned med korn 120 på excentersliber for at fjerne diverse blyantsopmærkninger osv.

Bør jeg bare lade træet være sådan? Eller ville det mon blive pænt at give træet en gang kogt linolie?
(jeg har alligevel en gammel flaske af det stående som jeg ikke skal bruge)

Hvis jeg skal give træet linolie, skal jeg så bare smøre et tyndt lag på med en klud/køkkenrulle og så lade den stå natten over og pudse efter med fint sandpapir?
Skal træet evt. have flere gange?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu fik jeg pudset skamlen ned med korn 60 - fordi det lige var de eneste skiver jeg havde liggende... Jeg må have fat i nogle korn 120, hvis det skal være finere. Dog virker det overraskende glat med korn 60.

Jeg ville pudse 120 og så 180, give det olie, mellemslibe med 180 i hånd, olie igen. Så burde den være glat.

Med 60 bør træet rejse sig en del mere når olien kommer på og er slet ikke glat-glat, selvom slidt korn 60 jo også kan noget :)
HrT skrev den 04-11-2024 15:00:02

Jeg ville pudse 120 og så 180, give det olie, mellemslibe med 180 i hånd, olie igen. Så burde den være glat.

Med 60 bør træet rejse sig en del mere når olien kommer på og er slet ikke glat-glat, selvom slidt korn 60 jo også kan noget :)

Mange tak for din kommentar.

Jeg vil give den en omgang med korn 120.
Jeg har ikke korn 180, men jeg har korn 220 som jeg så kan bruge til mellmeslibning. Evt. kan 120 måske også gøre det,, hvis jeg sliber forsigtigt i hånden?

Er det fint med kogt linolie?
Og to gange olie?

Er det noget med, at linolie skal smøres på i et meget tyndt lag for at undgå det bliver klistret?

Og det der med at linolie kan selvantænde klude osv. Gælder det kun rå linolie eller også kogt?

Bør jeg bruge pensel eller klud eller papir til påsmørelse af olien?
LennartBertelsen skrev den 04-11-2024 15:02:13

HrT skrev den 04-11-2024 15:00:02

Mange tak for din kommentar.

Jeg vil give den en omgang med korn 120.
Jeg har ikke korn 180, men jeg har korn 220 som jeg så kan bruge til mellmeslibning. Evt. kan 120 måske også gøre det,, hvis jeg sliber forsigtigt i hånden?

Er det fint med kogt linolie?
Og to gange olie?

Er det noget med, at linolie skal smøres på i et meget tyndt lag for at undgå det bliver klistret?

Og det der med at linolie kan selvantænde klude osv. Gælder det kun rå linolie eller også kogt?

Bør jeg bruge pensel eller klud eller papir til påsmørelse af olien?

Jeg kender ikke linolie så der er jeg svar skyldig. 

Til min bordplade slutter jeg med 180 i hånden. Jeg synes selv det er pænere end 120.

Som jeg forstår det kan al olie selvantænde. Jeg lægger det i en frysepose, fylder den med vand, knude på, i ny pose med vand, knude og ligger dem altid udenfor på fliser væk fra huset før jeg bortskaffer dem. Af uransagelige årsager olierer jeg åbenbart aldrig i genbrugspladsens åbningstid. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også