Fra kostald til bolig - erfaringer søges

Jeg vil gerne lave en kostald fra 1877 til bolig i stueplan.
Jeg søger erfaringer fra andre der har prøvet at være igennem den proces.
Fx.
Hvad skal jeg være særlig opmærksom på?
Tilladelser?
Brandveje?
Styrkeforhold?
Dimensionering af isolering?
Kloak og VVS?
Opvarmning?

Lidt info:
Det er nedlagt landbrug, ingen kvæg eller andet erhverv på matriklen.
Loftet ovenover er ikke i brug.
Der er saddeltag og betongulv.
Væggene er dobbeltmuret (altså intet mellemrum)
Der er 4 gamle kostaldvinduer på hver langside.
Gavle fører til værksted/garage og en anden gammel stald.
Der er PT. En jagtstue som ikke er registret i BBR, som jeg vil fjerne.
Jeg vil udføre det jeg må selv.
Jeg har overvejet gulvvarme på hele arealet.

Er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?
Et par billeder følger med

Mange hilsner
Polite

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi flyttede for ca. ti år siden ind i noget der passer på beskrivelsen.
Vi, to bedsteforældre i halvfjerdserne, ind i en staldbygning. Den er fra ca 1850 og med stråtag.
Vores datter, svigersøn og to børnebørn ind i det stråtækte hovedhus fra ca 1777.
Begge huse var beboede, men specielt staldbygningen trængte efter vores mening til hjælp. Begge huse har 1ste sal.
Derudover en ‘carport’ fra ca 1900 med plads til to biler (det bruger vi den nu ikke til) samt et velisoleret værksted med brændeovn.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for bidrag John og Frank. Det kan netop være ret charmerende boliger som man får mulighed for at indrette. Og ja, man kan vende en gammel stald til et erhverv, det er også en ret god ide.
Jeg er dog stadig meget optaget af at høre om erfaringer fra nogle som har indrettet en stald til bolig.
Der virker til at være en tendens, at gamle nedlagte landbrugsejendomme indrettes til 2-3 familiers bolig, hvilket jeg synes er en rigtig fin udnyttelse af bygninger, og giver en mulighed for noget fællesskab på landet.
Vi har ca, 1000 kvm. Stalde - + 500 kvm. Lade - det vil gerne udnytte bedst muligt.

Mange hilsner
Polite

Pas nu på at det ikke løbet løbsk. Det er ændret anvendelse af bygningen, så det er de nye regler for boligbyggeri der er gældende. Er ret sikker på at det vil være billigere at bygge nyt. 

Søren O
Muligvis Søren, og det er også vigtigt at være obs på økonomien. Men jeg har hugget granitsokkel som fundament, og den kan jeg ikke lave lige så isolerende som en isoleret sokkelsten - jeg forestiller mig at der nogle steder vil være lempelser pga. alderen af bygningen.
Jeg vil jo gerne benytte en del af de eksisterende bygninger, og vil sikkert ikke få landzonetilladelse til nybyg…

Mange hilsner
Polite

Annonce
Der er meget stor forskel på om det skal have status som beboelse i BBR eller som din jagtstue, brugbare lokaler, der ikke er egentlig beboelse og ikke har fast opvarmning. De sidste er der næsten igen krav til.

De krav der stilles med hensyn til isolering, vinduer, lofthøjder vil være som om du havde bygget nyt. Da lokalerne ændrer status til beboelse, er det ikke en renovering, hvor du kan tage hensyn til hvad der er rentabelt. Alt hvad du skal overholde rent teknisk, er beskrevet i BR18 med tilhørende vejledninger. Så det rigtige er at starte der, men det er en stor omgang, hvor du skal være sikker på fortolkningen. Du kan også bruge andre kilder, men du skal være sikker på, at det er funderet i BR18. 
Tak Godeven, ja det har du nok ret i, og det ligger i ny anvendelse.
Jeg må lave en projektering og se om jeg kan få det hele med i den, og så tage en vurdering af den økonomiske side.
Om ikke andet har jeg vægge og et tag 😊

Mange hilsner
Polite

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis