kan en køl være for tung

kan kølen på en båd være for tung ? jeg overvejer at lægge lidt mere vægt i min køl for mere rolig og stabil sejlads

Balle
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg ved at man tidligere har oplevet at hvis kølen bliver alt for tung, så virker det nærmest som et pendul, dvs at båden nærmest begynder at vippe hurtiger og opfører sig mærkelig i søen, men jeg tror der skal meget ballast til føren man oplever at det skal ske.
Jeg har selv tidliger ballastet min forrige 19 fods båd med fremragende resultat.

Ginetten.
tak for svaret, ved du om der er nogle gode links til en selvbygger der har eksperimenteret med ekstra balaste / ombygning af køl eller om der er et sted hvor man har leget med mere balast på køl

Balle
hej en tungere køl bevirker også et større pres på din rig, da krængningen bliver mindre, og det påvirker riggen meget i pust.

Erik

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej

jeg vil lige høre om der er nogen af jer, der har en ide om hvor mange kilo ca. man skal prøve med er det 20 eller 100 kg ?? før man kan mærke en mærkbar forskel, hvis man har en norsk snekke på 21" og 12oo kg :idea:

Mvh Bumpa
mit tidligere svar var baseret på en sejlbåd, hvis det er en snekketype, som f.eks. min lynæsjolle, er indvendig ballast nok det bedste. Prøv med sandsække, de er nemme at flytte rundt med. det bedste resultat får du ved at lægge ballasten tæt på vandlinien, for at undgå pendulering. Jeg har selv brugt metoden, og senere lavet blybarrer. Husk at veje sækkene så de vejer ens, og du ved hvad der er i.
erik

ErikChristensen 
Annonce
Der er ingen tvivl om at jo dyber du lægger ballasten, des bedre virkning har det, jeg har selv tidliger gjort det at jeg først havde lagt ballast under dørken i båden, og senere fjernede jeg så denne ballast og lagde en masiv stålskinne udvendig altså under kølen på min motorbåd, det gav et godt resultat,

Jeg svejsede nogle gafler på denne skinne og boltede denne fast side ind i kølsvinet, altså en gaffel på hver side af kølsvinet så skinnen ligger lige midt under kølen det har holdt i rigtig mange år, og holder endnu og ser ikke ud til at ville gå i stykker de næste mange år.

vh.
Ginetten
prøv du en gang at undersøge hvor f. tankskibe har deres ballasttanke og du vil finde ud af at de faktisk ligger over vandlinien, netop for at undgå pendulering, og jeg kan da også sige, at mine erfaringer med både, har stået på i mere end 40 år
Erik

ErikChristensen 
Ja det har du ganske ret i, men nu har tankskibe også en noget anden kølbygning og dybden at arbejde med i modsætning til mere eller mindre fladbundet motorbåde hvis det er sådanne vi taler om.

Jeg fortæller bare min erfaring med de både jeg har ballastet gennem årene, meget har været forsøgt, meget har været ændret. Det er en ballancegang, afh skibets bygning.
det kan ganske rigtigt være svært, mit svar henviser til en bådtype, som min, som kan ses under Lynæs

venlig hilsen Erik

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis