Tromle eller pladevibrator?

Hej LDS

Jeg er ved at bygge en ridebane hvor det nederste lag består af knuste murbrokker og er snart færdig med at rette det af (der skal efterfølgende stenmel og til sidst noget fibersand ovenpå)

Jeg har fået at vide at jeg bør tromle murbrokkerne inden jeg lægger stenmel ud og er blevet foreslået en 1,5T tromle (vistnok med vibrator) - noget lignende den her https://www.gsv.dk/produkter/let-anlaeg/tromler/tromle-15-t/

Har samtidig fået at vide at det er noget med at finde en balance hvor materialet bliver fast og glat i overfladen, men uden at det bliver slået så hårdt sammen at den drænende effekt forsvinder.

Mit spørgsmål er så om jeg kan opnå samme resultat med en pladevibrator? Og i så fald hvilken størrelse?

Jeg er med på at det tager meget længere tid med en pladevibrator, men så kunne jeg jo købe en som også kan bruges til fremtidige projekter i stedet for at skulle leje en tromle. Tromlen bliver, inkl transport frem og tilbage, ca 2 x 3000kr = 6000kr da både murbrokker og senere stenmel skal tromles.

På forhånd tak for input :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du CVR nummer eller en virksomhed i nærheden med konto ved GSV? De listepriser passer overhovedet ikke.
Hvis du eller en du kender har konto og historik for at leje ved eks GSV så tænker jeg prisen er nærmere 300-500 om dagen.
Og hvis du har heste så tænker jeg også du har en bil der er stor nok til at må trække en stor trailer, så lån dig frem til en maskintrailer, har du ikke selv en så lej en ved GSV, så det altså helt andre priser der kan komme på tale, og hvis du kan planlægge det i en sådan grad at det kan tromles, lægges stenmel og derefter tromles igen, evt over en weekend så slipper du også for at leje den 2 gange og slipper derfor også for at betale rengøring af maskinen 2 gange. 
Spørg en lokal entreprenør om han kan hjælpe dig.
Det kræver faktisk sit håndværk at køre en vejtromle rigtigt.
En ridebane tager vel 2-3 timers arbejde + evt. kørsel

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 03-11-2024 12:12:37

Spørg en lokal entreprenør om han kan hjælpe dig.
Det kræver faktisk sit håndværk at køre en vejtromle rigtigt.
En ridebane tager vel 2-3 timers arbejde + evt. kørsel

Egentligt ikke så svært at køre en tromle udover ar man dog skal være obs på underlaget er relativt jævnt, i sær med en 1500 kg tromle da den er ret smal. Her tænker jeg ift faren for at den vælter. 

Tak for svar begge to.

Jeg henter lige tilbud på leje og transport af tromle, men kan desværre kun trække 1800kg så ikke helt nok til at hente den selv.

Men efterlader en tromle og en pladevibrator samme slutresultat hvis man sammenligner to med omtrent samme komprimeringsdybde? (Det tager selvfølgelig meget længere tid med en pladevibrator, men bortset fra det)
Skal (vil) du absolut lave det selv ?

Min erfaring er at hvis man snakker "pænt" med en lokal entreprenør, kan man faktiks få lavet meget arbejde for en god pris.

Menok "Jeg har lavet" er jo også et issue

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce
Ikke nødvendigvis :-) Men jeg kunne alligevel godt bruge en pladevibrator, så hvis det efterlader samme resultat kunne jeg godt være tilbøjelig til den løsning. 
hobbylandmand skrev den 03-11-2024 18:49:54

Ikke nødvendigvis :-) Men jeg kunne alligevel godt bruge en pladevibrator, så hvis det efterlader samme resultat kunne jeg godt være tilbøjelig til den løsning. 

Skal du bruge en pladevibrator til at køre ovenpå brokker så skal du have en lidt større af slagsen, de koster normalt omkring 20.000-35.000,- for en brugt afhængig af standen, og så er de vildt uhandige, og virkelig dårlige hvis du eks skal bruge den i nærheden af en bygning senere da du hurtigt kan lave mere skade end gavn. Så jeg synes det lyder som en enormt dårlig ide med en pladevibrator til dette projekt. 

Husk når du ringer rundt at du helst skal have et moms nummer du kan leje igennem, lejer du som privat så kan det nemt blive lidt dyrt. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis