Fastgøring af drivhus på mur i lecablok

Hej,

Jeg har muret en 60cm mur op i lebablokke (3 skifter) til et drivhus jeg er ved at bygge, og har et spørgsmål omkring god fastgørelse.

Producenten anbefaler at jeg som minimum borer en gevindstang fx 10-15 cm ned, men jeg tænker at gå fx 25 cm ned for også at få fat i andet skifte af lecablok.

1. Giver det mening at bore 25 cm ned i stedet for 15? Drivhuset er relativt robust (Willab green room) og er 14,5 m2 og ca. 2,8 m til kip (inkl. muren)

2. Hvilken 'lim' vil I anbefale til at give stærkeste hold på gevindstangen i lecablok?

3. Hvis jeg sætter en 10-15 mm gevindstang i, hvor mange mm ville I så bore hullet større?

4. Har læst mig til at bruge et SDS hammerbor - vil min 16v Makita slagboremaskine kunne klare det, eller skal jeg have fat i noget stærkere materiel?

Tak for hjælpen!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Ja, en lecablok holder ikke ret godt så jo længere jo bedre.
2. Selv den billigste forankringslim er stærkere end blokkene, så brug bare det billigste du kan finde.
3. 2 mm større end de gevindstænger der passer med drivhuset.
4. Makita laver ikke 16v værktøj, men selv den billigste slagboremaskine fra jem og fusk kan bore et 12 mm hul i en lecablok.

Selvbygger med stort S. 
Du faktisk også lave noget fliselim og lade noget af det løbe ned i hullet. Så svupper du lidt med gevindstangen og den vil sidde urokkelig fast. 
SDS hentyder til den top som er på boret for at det kan sidde fast i boremaskine. Hvis du har almindelig borepatron skal du blot købe murbor, men ikke SDS 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg synes det er relevant at vide hvor udsat huset står, især i forhold til vind.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tak for svarene indtil videre!

Huset står relativt tæt på fast bygning og træ og buske i et boligkvarter hvor der ikke er store åbne vidder hvor vinden virkelig kan tage fat. 
Kan du borer længere ned, f.ekws 50 cm ​.
Annonce
Ja det tror jeg godt hvis jeg kan finde et så langt bor
CLCP skrev den 02-11-2024 06:04:34

Tak for svarene indtil videre!

Huset står relativt tæt på fast bygning og træ og buske i et boligkvarter hvor der ikke er store åbne vidder hvor vinden virkelig kan tage fat. 

Jeg har to drivhuse, et mindre sekskantet hyggehus, med en vinplante, og et næsten samme størrelse som du nævner. Begge er placeret moderat beskyttet. Begge er fastgjort i hvad der svarer til en række lecablokke, som ligger gravet ned med mellemrum, så toppen er 15-20 cm under jordniveau, med det formål at planterne selv kan hente noget af vandet og næringen udefra.

Intet tyder på at fastgørelsen er utilstrækkelig. De har stået der i 10 hhv ca 5 år.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
De gængse mur bor er op til 400 mm, og det er tilstrækkelig. 
Det betyder naturligvis ikke at det er maks. boredybde. 
Jeg har da boret mere end 2 m lodret ned i et skillerum, for at lave kabeltræk til en stikkontakt. ​
Så må der svejses en forlænger på, og en lille slange på støvsuger for at få boresmuld op af hullet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis