Bmc varmvægsplader og 2 lag gips

Hej i hytten. 
Jeg har længe kigget med herinde og fundet inspiration til div projekter, samt fået besvaret mange spørgsmål ved blot at søge her.
Dog er jeg kommet lidt i knibe, jeg har monteret Bmc varmvægs plader på ydervæggene i den ene del af mit hus, det fik fint, men nu er jeg nået til 2. Lag da jeg gerne vil have en lidt stærkere væg.
Mit problem opstår da varmvægs pladen er skruet pr 60 og mit 2. Lag gips derved vil få samling oven på 1 lags samling.

Kan man forskyde samlingen i andet lag, og så "understøtte" den med en gang bånd stål? Og bør man lægge andet lag ned, eller kan den fint stå op som første lag?

Jeg håber det giver mening 

På forhånd tak
Peter

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Varmvægspladerne er ikke beregnede til at montere gips udenpå. Gør du det alligevel, er der ingen problemer i at samlingerne er direkte over hinanden.

Selvbygger med stort S. 
Min tanke var blot at man ville få en lidt mere skrue venlig væg med 2 lag.
Men ved samling over samling " svæver" den yderste samling jo over den inderstes spartelkant hvilket gør at den meget let knækker når jeg skruer 2. Lag på, det må give en helt vild skrøbelig væg, eller er jeg helt skæv på den ? 
Uanset hvor mange lag gips du sætter udenpå slipper du ikke for at bruge gipsplus når der skal hænges noget op.
Pladerne knækker ikke bare fordi de ikke er understøttet på 5 cm. Hvis du er bange for det kan du bare spartle inderste lag.

Selvbygger med stort S. 
Jeg er klar over at plugs er nødvendig uanset.
Men balladen er jo netop at 2. Lag knækker i samlingen når jeg skruer, over den ikke understøttede 1 lags samling. Jeg kan med meget forsigtighed undgå at den knækker, men det må jo betyde at den færdige væg vil være meget svag ved samlingerne.
Du kunne vælge at lime pladerne op. Så kan du forskyde samlingen ½ plade.
Annonce
jenshøj skrev den 01-11-2024 20:39:12

Du kunne vælge at lime pladerne op. Så kan du forskyde samlingen ½ plade.

Jeps, alm hvid trælim. Brugt det på loft i etageadskillelse - en stribe per 20 cm er meget effektivt, men skal stadig have lidt skruer i 2. lag til at klemme det sammen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mange tak for svar.

Jeg prøver at lime dem, og sætte båndstål i ende stødene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også