Kursus i EL på maskiner

Hej
Jeg har sat med udfyldes af MUS skema, der er jo spørgsmål om ønske til kursus.

Jeg er vedligeholdes afdelingen. Vi har del større maskiner, de køre naturligvis på 380 v. På langt de fleste er der en EL skab på.
Jeg kan huske fra tidligere job der var nogen der havde kursus, for det var et krav for at måtte åbne ind til den del i en maskine, og de kunne også lave lidt fejlsøgning. Men hvilke krav er der til kursus ​for og må gøre det? Hvad er smart at have?

J.A.
Det løser vi....
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er et LAUS kursus du tænker på. Der er nogen virksomheder der fejlagtigt tror man ikke må måle og fejlsøge i en eltavle uden.

Kom mine medarbejdere og ønskede et sådan kursus til en mus samtale, ville jeg sende dem retur for at finde et kursus i fejlsøgning i stedet.

Selvbygger med stort S. 
LAUS står for Lavspændings Arbejde Under Spænding. 
Det er med specielt værktøj, afdækning i tavlen så eventuelle tabt skrue ikke forårsager skader længere nede i tavlen osv.
Man må gerne åbne tavle, og måle osv. uden dette kursus. Men man skal naturligvis have kendskab til hvad man gør, så Superdiy`s forslag er helt ok.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Som jeg husker skal man hvis man ikke er en fagkyndig person,
være instrueret, af en fagperson, hvis man åbner ind til en tavle, hvor der skal bruges værktøj for at åbne den.

Alt der kan åbnes med fingerskruer, må alle åbne ..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ikke længere et krav med et årligt opdateringskursus i L-AUS. Det er op til den enkelte arbejdsgiver at vurdere, hvor ofte instruksen skal ske, og om medarbejderne er uddannet godt nok til at kunne arbejde sikkert på idriftsatte installationer og maskiner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis