Ophugning af betongulv (klaplag) hus 1960 - betonskærer nødvendigt?

Jeg har købt et hus fra 1960 med følgende gulvopbygning:

1) Trægulv på strøer
2) Beton (klaplag - 10 cm)
3) plastik (tror jeg)

Jeg vil fjerne gulvet og opbryde klaplag for at installere isolering og gulvvarme. Her kommer mit spørgsmål:

- Når jeg skal opbryde klaplaget er det så nødvendigt at opskære gulvet langs vægge med betonskærer? Huset er fuldmuret og pudset indvendigt. Er der nogen der har erfaringer med dette? 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, det nemmeste er at få fat i en stor murhammer og så gå i gang.
Typisk så falder det nemt af soklen.
Det er normalt ikke noget problem at opbryde gulvet uden at skære. Kun hvis der er opsat skillevæg oven på gulvet kan det blive aktuelt. Men start med at banke gulvet op ved skillevæggene hvis du er i tvivl.

Søren O
Jeg er ny til dette forum - Mange tak for super hurtige svar:-) 
Min bekymring var om der evt ville kunne komme nogle skader på væggen (puds falder af, eller mursten revner). Men det anser i så ikke for at være en risiko?
Udfra tegning er der fundament under indervægge (skal jeg selvfølgelig liiige have tjekket)
Det er normalt ikke et problem men løst puds kan selvfølgelig forekomme. Det handler også om at udføre processen så man får maskinen til at slå væk eller langs med væggen (istedet for imod) så vibration ikke forplanter direkte ind i væggen.
Heldigt hvis der er sokkel under og den går dybt nok under de indre vægge, understøbning/undermuring er tidskrævende for projektet.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er ofte hurtigst at smadre beton med en ordentlig stor hammer. Men man kan også leje en elektrisk opbrydnings hammer. Er det lidt genstridigt så under huler man ved at grave jorden lidt væk ind under den del af pladen man vil slå på. 
Du undgår ikke lidt skade på murværk, men det er nok det allermindste arbejde at pudse det op igen. 
Husk at sætte afskærmning på døre osv. når man kører igennem med trillebør mange gange  skal man bare ramme dørkarm en gang, så er det vanskeligt at reparere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Mit hus hvor den ældste del er fra 1959, står skillerummene på klaplaget..
Så vil da anbefale at du lige undersøger om din også gør det..
Klaplaget hos mig er ikke særlig hårdt, tror det er ret almindeligt at der er sparet lidt på cementen i klaplag..

Vi prøver igen, i morgen --
..... er nu kommet lidt længere med projektet og har lige 2 sprøgsmål jeg håber der er nogle af jer som kan hjælpe med:

1) Som i kan se på billedet så består mit terrændæk af et klaplag med ca 15-25 cm slagger under. Planen er at fjerne klaplag og slagger -- Kan jeg fint fjerne klaplag + slagger helt ud til ydrevæggen? Min logik er at jordtrykket ikke burde give problemer?
2) Billedet med fundamenttegning viser med rødt 2 indervægge som er fjernet. Jeg påtænker at beholde disse fundamenter da jeg tænker de er med til at stabilisere ydrefundamentet (?). Men mit spørgsmål er nu hvor tæt jeg kan gå på de andre indervægge? kan jeg grave helt ind til væggen? (hvis jeg graver slaggen væk så er der ca 10 cm fundment der ligger under sandlaget.

obs. Til infor så ​påtænker jeg at lave et nyt terrændæk uden beton. Altså med : Sand --> EPS --> radon/fugtspærre --> Gulvspånplade --> gulv . ​Har i nogle kommentar til dette? i forhold til stabilisering af fundament, så er min ​logik at det er lige meget om man støber betondæk eller ej, da man alligevel laver en ​kantisolering mod fundament, så betonpladen stabilisere vel ikke fundamentet mod jordtryk?

Håber i kan hjælpe

På forhånd tak

Mvh Jakob
De gamle indvendige fundamenter som ikke er i brug fjerner du. De har ingen betydning for stabilisering af sokkel. 
Du kan fint fjerne det helt ud til ydervæg. Sokkel i almindelige huse kan sagtens holde til den smule jordtryk der er i 1 m dybde.
Når du ønsker svømmende gulv skal du have helt ryddet ud til skillevægge, Så der skal  mures op under dem. Det kan du gøre på 1-1,2 m ad gangen med 2 m imellem kan du lave næste understøbning. Du graver ned i en rende, og hugger den meter betonlag ned, Renden kan være 45 cm under skillerum. Der fyldes 7-8 cm beton i og sættes 2 rækker leca blokke, så der er 1,5 cm op til skillevæk. Læg murerpap henover og fuge de sidste 1,5 cm dagen efter med mørtel som ikke er for tynd. Det presses godt ind 
2 dage efter kan du tage 1 m igen på den ene side af din "søjle sokkel"

Hej Erik/elmand
Mange tak for dit svar. 
Mhs til understøbning, så vil jeg selvfølgelig gerne undgå dette hvis muligt:-).
Som nævnt er der fundament under skillevægge som går ned i sandlaget (se tegning), (dog kun ca 10-20 cm), men hvis jeg kun graver ned til sandlaget (fjerner slaggelaget) vil dette fundament så ikke være tilstrækkeligt til at holde skillevæggen?
Hvis jeg valgte et "ikke svømmende" gulv ville jeg vel stadig have en kantisolering til skillevæggen og betondækket ville derfor ikke støtte væggen.
Løsning som jeg havde tænkt har jeg også lavet en tegning af (Løsning #1). 
Alternativt til "understøbning" kunne man sig ikke nøjes med en "støtte" til fundamentet - Jeg tænkte en nem løsning kunne være at sætte en række fundablokke langs fundamentet og så banke noget armeringsjern ned i sandlaget og så fylde fundablokkene med beton - (se tegning #Løsning 2)

/Jakob
Hvis du ikke graver længere ned end ca. 5 cm over underkant sokkel ved skillevægge, så behøver du ikke at gøre noget.
Det jeg skriver er at det er svært at få EPS laget og svømmende gulv til at ligge ordentlig, hvis ikke det gamle klaplag hugges pænt væk. Ligeledes ved jeg ikke op EPS tykkelen bliver tilstrækkelig. 
Din løsning 1 er ok hvis det i praksis er sådan at gulv havner lidt oppe på muren, og at EPS laget er tyk nok. 
Din løsning 3 mener jeg ikke har nogen effekt. Det er tryk nedad fra muren som skal holdes.   

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis