Selv lave udendørs forlængerledninger?

Jeg mener at huske at jeg engang læste mig frem til at det kun er elektrikere der må lave udendørs el, men gælder det også fx. en forlængerledning fra en allerede-etableret udendørs stikkontakt?

Jeg skal have opsat lidt lys i haven til vinterhalvåret, men spørgsmålet er om jeg selv kan trække ledninger til de enkelte lamper eller om der skal være en elektriker indover? Jeg plejer uden problemer selv at lave indendørs ledninger m.v. (dog ikke stikkontakter).

Bonusspørgsmål: fra et tidligere projekt har en elektriker efterladt en del meter ledning af denne type: https://www.nexans.dk/.rest/catalog/v1/product/pdf/22532831-002-01 Er det korrekt læst at jeg godt kan bruge denne udendørs sålænge den ikke graves ned? Og er der en forskel i.f.t. nedgravning hvis jeg ligger kablet i sådan et plastrør til ledninger?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle faste installationer er elektriker arbejde, men der er enkelte undtagelser. 
Man må f.eks. selv udskifte stikkontakter indendørs.
Det er her det med det udendørs adskiller sig.
Men det der er efter stikkontakten må man godt selv tilslutte. For eksempel det udendørs julelys man ønsker.
Det pågældende kabel er dog kun beregnet til indendørs brug, står i  allerførste sætning i beskrivelsen, og den er ikke til fast installation, som jeg tolker dine lamper til at være. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Morten Hjort skrev den 01-11-2024 08:02:39

Jeg mener at huske at jeg engang læste mig frem til at det kun er elektrikere der må lave udendørs el, men gælder det også fx. en forlængerledning fra en allerede-etableret udendørs stikkontakt?

Jeg skal have opsat lidt lys i haven til vinterhalvåret, men spørgsmålet er om jeg selv kan trække ledninger til de enkelte lamper eller om der skal være en elektriker indover? Jeg plejer uden problemer selv at lave indendørs ledninger m.v. (dog ikke stikkontakter).

Bonusspørgsmål: fra et tidligere projekt har en elektriker efterladt en del meter ledning af denne type: https://www.nexans.dk/.rest/catalog/v1/product/pdf/22532831-002-01 Er det korrekt læst at jeg godt kan bruge denne udendørs så længe den ikke graves ned? Og er der en forskel i.f.t. nedgravning hvis jeg ligger kablet i sådan et plastrør til ledninger?

Det du har læst om, at det kun er elektrikere, der må lave udendørs el, gælder for den faste installation. Det gælder ikke for en forlængerledning. Du kunne bruge det kabel/ledning elektrikeren har efterladt hos dig. Jeg ville bruge slagfaste stik og forlængerled. De er rødgrønne. 

Angående dit lys i haven i vinterhalvåret kommer det an på, hvilke lamper du vil bruge og hvordan tilslutningen til dem er. Der er mange der selv laver tilslutningerne og fjerner lamperne igen. Det er mit indtryk, at tilslutningen er via en stikkontakt. 
Det kabel, du henviser til, må ikke graves ned eller trækkes i nedgravede rør.

fase
ev elmand skrev den 01-11-2024 08:56:54

Alle faste installationer er elektriker arbejde, men der er enkelte undtagelser.
Man må f.eks. selv udskifte stikkontakter indendørs.
Det er her det med det udendørs adskiller sig.
Men det der er efter stikkontakten må man godt selv tilslutte. For eksempel det udendørs julelys man ønsker.
Det pågældende kabel er dog kun beregnet til indendørs brug, står i  allerførste sætning i beskrivelsen, og den er ikke til fast installation, som jeg tolker dine lamper til at være.

Tusind tak for svar. Det er vinterlys som man stikker i jorden og som har en stikkontakt, så helt fast er det ikke. Men jeg forsøger at kigge efter en udendørs ledning og stik som må graves ned. Tak :)

Du skriver, at dit vinterlys har en stikkontakt. Har du ikke et billede af lampen, for i min definition er en stikkontakt noget man sætter et hanstik i.

fase
Jeg tror ikke at vi behøver et billede. Ordet stikkontakt er nok et af de mest misbrugte ord overhovedet. Det bliver ofte brugt som betegnelse for stikprop eller afbryder.
Annonce
Det er da rigtig "godeven" men så er det godt at få det opklaret. 

Hvis der er nogen, der er i tvivl om hvad trådstarter mener, skal jeg nok forklare. De vinterlys som trådstarter gerne vil bruge, har ikke en stikkontakt, men en stikprop.

Med den beskrivelse trådstarter giver er det ikke en fast installation. Jeg vil anbefale at der bruges færdiglavede forlængerledninger der er egnet til udendørs brug. Samlinger bør sikres ekstra mod regn.  
https://www.harald-nyborg.dk/forlaengerkabel-med-stikdaase-3g1-mm2-10-m

Hej alle tak for jeres svar. Jeg skriver at der skal trækkes ledning fra en stikkontakt, ikke at der i "vinterlyset" er stikkontakter. Disse har rigtig nok en stikprop. Jeg har nu købt diverse forlængerledning og stik til udendørs brug, men køber for en sikkerhedsskyld også en stor udendørs samleboks, hvor samlingerne kan ligges i.
Den bedste "samledåse" for udendørs stik og forlænger er faktisk en lille omvendt plast spand. Altså binde samlingen op på en lille pind og så fastgøre en spand ned over. Så er det beskyttet for regn og der samler sig aldrig fugt. 
Det værste man kan gøre en at putte det i plastpose. Her er der garanti for at der konstant er fugtig. 

Tusind tak for svar. Det er vinterlys som man stikker i jorden og som har en stikkontakt, så helt fast er det ikke. Men jeg forsøger at kigge efter en udendørs ledning og stik som må graves ned. Tak :)

Jeg skriver at der skal trækkes ledning fra en stikkontakt, ikke at der i "vinterlyset" er stikkontakter.

Så har jeg misforstået teksten. 

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis