Gasfyr og ekstra installeret shunt giver ikke varme nok i kælder

Hej Alle,

Har læst mange artikler igennem, for at forsøge en del, men uden held.

Vi har et gasfyr fra Viesmann der uden problemer har kørt og leveret varme i vores hus fra 1967 i knap 14 år. For ca 5 år siden fik vi installeret gulvvarme i vores åbne kælder der på det tidspunkt blev efterisoleret 200 mm. og herefter beton og klinker. Kælderen har 3 sider lukket og en side med fulde vinduer og døre. Derudover er der installeret varme i gæstetoilet samt entre.
Vi har over de sidste par år oplevet at rummene ikke er blevet varme nok i kælderen (max 20 grader). Resten af huset har været varmt nok. 21-23 grader.
Da installationen blev lavet så blev manifold fra Danfoss sat direkte på vores eksisterende frem og returløb. For at holde temperaturen, så måtte jeg skrue op for den interne pumpe i fyret, hvilket larmede en del.
Derfor tog jeg beslutningen i maj om at få installeret en gulvvarme shunt. Dette er gjort af et VVS firma.
Det er en Uponor Fluvia T Push-23-B-W der er blevet installeret. Nu er fyringssæsonen kommet tilbage og vi skal nok have varme på igen. Jeg synes dog at jeg oplever det samme med at der ikke er varme nok i kælderen.

Lidt info på installationen;

Bryggers (kælder) ca 66 meter rør (forindstilling 6)
Værelse (kælder) ca 75 meter rør (forindstilling N)
Toilet (Stueplan) ca 12 meter rør (forindstilling 2)
Entre (Stueplan) ca 23 meter rør (forindstilling 2)

Alle rør har dimensionen 20x2 mm.
Danfoss Gulvvarmeberegner resultat er uploadet

Jeg er i tvivl om hvordan shunten skal indstilles. PT står den på følgende:

Temperatur trin 8 ca. ​46 grader
Pumpe: Trin 3 af 6
Rød retur 5
Blander STANDARD.

Som forklaret er der varme i gulv i entre samt toilet. Gulv i kælder er "lune" ved fremløb, men synes ikke rigtigt at det er varmt over det hele.

Trykket på anlægget er 1.5 bar

Skal der justeres i de 2 andre blande mekanismer og pumpen, eller what to do?

Håber på jeres hjælp
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
46o fremløb i gulvvarmeslanger burde være rigeligt. Prøv i første omgang at måle temperaturen i returløbet fra de enkelte slanger. Føles slangerne kolde er der helt klart for lille gennemstrømning i dem. Der skal kun være få graders forskel i fremløb og retur på slangerne.

Søren O
Tusinde tak :-)

Jeg kan ikke decideret måle temperaturen i returløbet. men som jeg kan mærke det er det markant lavere eller decideret koldt. Da der er 4 indstillinger på shunten, så er jeg lidt i vildrede. Den ene i forhold til temperaturen er ligetil. Den står på 7 og ikke 8. 7 giver 46 grader i fremløb. Desuden er der pumpen, som hvis jeg skruer den al for meget op så mindskes flowet i forhold til hvad jeg har hørt. Eller er det ikke korrekt?

Så er der 2 indstillinger tilbage. En sort ved indløb efter termostaten. Den sidder mellem fremløb fra fyr og tilbageløb fra shunt så vandet cirkulerer. Den sidste er en rød der sidder ved tilbageløbet til fyr.

Disse 2 aner jeg ikke hvad skal stå på. Det eneste som danfoss gulvvarmeberegneren skriver er at der skal være et flow på 410 l/h og et pumpetryk på ,096 bar. Den skriver også at der skal være en fremløbstemp på ca 41 grader. Men aner ikke hvordan jeg sikrer mig et flow på 410 l og et pumpetryk på 0.1 bar.
Så vidt jeg kan se, så er den røde ventil en mængdebegrænsningsventil. Den skal sikkers åbnes lidt mere. For lige at have styr på nuværende indstilling, så sæt et mærke på oversiden af det røde greb, f.eks. et klistermærke eller en tuschstreg. Så tællerdu omdrejninger til ventilen er lukket, og noterer resultatet på “et stykke papir”. Derefter prøv at lukke helt op for ventilen, og tjek efter en times tid om returvandet er blevet varmere.
0,1 bar (1 m vandsøjle) differenstryk er standard i et almindeligt varmeanlæg, så ikke ret højt.

Søren O
Den røde ventil stod på 5. Der er tal på selve ringen så det gør det let.. Ialt kan den gå fra 0 til 5.5 der er helt åben. Den har stået på 5. Har nu drejet den til fuld åben. Den kan kun gå en helt omdrejning fra lukket til åben. :-). Men siden den stod på næsten helt åben så tror jeg ikke at det er det. Men jeg prøver at se
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis