Tilbygning med egen varmeforsyning

Hejsa

Vi overvejer at bygge til vores hus indenfor den næste årrække, en afdeling med ekstra bad, soveværelse og lidt ekstra kvm til stuen. Vi påtænker gulvvarme i tilbygningen som i resten af huset og derudover skal der selvfølgelig være vand til badeværelset. 

Dog er der et stykke vej fra vores nuværende vand/varmeinstallation og der, hvor vi påtænker at lave tilbygningen. 

Har forsøgt at google, men synes ikke jeg kan finde svar på mit relativt simple spørgsmål: Må/kan man ved tilbygning få delt sin stikledning med vand og varme så tilbygningen får sin egen stikledning og dermed egen forsyning og installation (som derfor kan placeres i tilbygningen og man slipper for at trække rør i indkørslen eller hakke hele det eksisterende hus op)?

For hvis ikke, gider jeg ikke bruge tid på at gå at drømme og planlægge tilbygningen ;-)

pft
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger af din forsynings leveringsvilkår, men ja det kan man godt.
Det kræver så endnu en tilslutningsafgift, målerleje og afregning af evt. fast beløb. Dvs. både dine etableringsomkostninger og dine løbende omkostninger til vand og varme vil være væsentlig højere. 

Hvorfor skulle man ikke kunne trække både vand og varme fra det eksisterende? Næsten uanset hvordan huset er lavet vil det være meget nemmere og billigere end en ny installation.

Selvbygger med stort S. 
Det kan også sagtens være det kan trækkes fra den nuværende. Men den sidder i garagen som er 10-15 meter fra placeringen af en evt. tilbygning.

Og med min sparsomme viden omkring vand/varmeinstallationer havde jeg ikke forestillet mig det ville være godt med rørene trukket gennem indkørslen. Og alternativet ind gennem det gulvet i det eksisterende hus er udelukket fordi det er totalrenoveret i 2022 (i den ideelle verden havde jeg selvfølgelig klaret renovering og tilbygning samtidig).

Findes der andre løsninger jeg ikke er opmærksom på?
nsh skrev den 30-10-2024 13:16:39

Det kan også sagtens være det kan trækkes fra den nuværende. Men den sidder i garagen som er 10-15 meter fra placeringen af en evt. tilbygning.

Og med min sparsomme viden omkring vand/varmeinstallationer havde jeg ikke forestillet mig det ville være godt med rørene trukket gennem indkørslen. Og alternativet ind gennem det gulvet i det eksisterende hus er udelukket fordi det er totalrenoveret i 2022 (i den ideelle verden havde jeg selvfølgelig klaret renovering og tilbygning samtidig).

Findes der andre løsninger jeg ikke er opmærksom på?

Nye rør fra stikledning. Hvor kommer de fra? 

Er for mig svært at se forskellen mellem nedgravning af egne eller forsyningens rør 
Man kan trække varme og vand over loftet. Det er vist meget almindeligt. Det kan man selvfølgelig ikke med afløb, men der er ofte muligheder udenfor huset.

@GodeVen: Ja den mulighed kender jeg godt til, men synes ikke den er så tiltalende - også fordi den skal ned igen og dermed kræver afdækning osv. ​

Her er en nogenlunde skitse over tingene på grunden. Derudover ​havde jeg nok tænkt fladt tag på tilbygningen fordi ​man så ​kom uden om sambygning med ​eksisterende tag (som indeholder asbest, og derfor ​hurtigt bliver en betydelig udgift...)

Annonce
Det råber da efter rør hen over loftet. 
Varme / vand: Hvis du skal have stikledning ind fra vejen så skal du lave plads til måler, varmeveksler osv. lige som du nu har i garage. Og de ekstra udgifter som er nævnt i tidligere indlæg.
Kommer der rør hen over loftet kan de trækkes ned i muren. Altså det der før var ydermur på det oprindelige hus kan hugges væk på et stykke og der kan blive en fin kanal til at føre rør i. 
Så kan det laves med  11 - 12 pex rør hen over loftet ELLER 5 lidt tykkere pexrør og så fordelere  i et skab i badeværelse f.eks Nr. 5 rør kunne være cirkulation på det varme vand. 
De 11-12 rør er 3 x kv 2 x vv 3 x 2 til  gulvvarme . Det er hvis planerne ender som drømmene skitseret i starten af tråden. 
Varmerør isoleres naturligvis ekstra godt på loftet og der etableres udluftning på dem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Det kan da godt være det er løsningen. Hvis det bliver lavet ordentligt, er der så nogle store ulemper ved at rørene “kører” over loftet?

Tænker det vil skulle forsyne 3 zoner gulvvarme + varmt og koldt vand til håndvask, toilet og brus (muligvis 2 x brus, konen er ret forelsket i dobbeltbruseren på vores nuværende badeværelse).

Og kan der være nogle dimensioneringsproblemer i fht stikledning eller er det bare et spørgsmål om en større installation i garagen?
Der er kun den udluftnings problem som jeg nævner. 
Nu ved jeg ikke hvad system du har til gulvvarmen. Ofte kan man føre 2 x 32 mm rør fra enden af dine 2 fordelere til 2 eksterne. Her kan de så monteres med 3 telestater f.eks. i et bunden af et skab i badeværelse. Så kan samme pumpe, termostat m.m. bruges til det hele. 
Det medfører naturligvis at det hele skal indreguleres igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis