Egen møbelproduktion

Hej LDS

Jeg har længe gået og drømt om at bygge mine egne møbler - selvfølgelig startende med noget simpelt og så hæve ambitionerne når kompetencen er til det. I første omgang vil jeg blot lave nogle "kubik-reoler" i tappet eg ala disse Eksempel på reol

Min største udfordring er dog at finde træet dertil. Jeg har ledt med lys og lygte men kan ikke finde noget træ i den tykkelse - ca. 10 mm. Er den eneste løsning at købe større stykker tømmer og så selv skære det op på en båndsav?

Mvh Henrik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er begynder, så gør dig selv den tjeneste at starte med en træsort der er nemmere at arbejde med. Fyr er både billigere og meget mindre hårdt ved værktøjet.

Du er nødt til at købe møbeltørt træ og så selv save og høvle ned til de rigtige dimensioner ellers bliver bogkassen 5x så dyr som en færdigproduceret.
For at lave sådan noget som på linket har du brug for en tykkelseshøvl, og noget ordentligt håndværktøj. 

Selvbygger med stort S. 
Værktøj er på plads... Overfræser, tykkelseshøvl, rondelsliber etc.... Mangler dog en båndsav men det må jeg så have fat i.... Havde dog håbet man kunne få eks. 10x100 i metervare.... 😔
Tak for inputs alle mand, det er værdsat.

Det skal være ren eg, helst knastet eg. 

Jeg vil af økonomiske årsager selvfølgelig lige prøve de forskellige ting på et stykke billigt fyr først, men jeg er ikke nervøs for at håndtere egetræ.

Mvh Henrik 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis