Opsætning af terrassedør

Hej.
Jeg har købt en terrassedør og et sidestykke, så målene matcher den gamle dør som skal udskiftes. Begge er Velfac.
Grundet opbygning vil det være meget fordelagtigt at sætte hængslerne mod sidepartiet som vist på tegning. Er det fuldstændig no-go?
Jeg kunne eventuelt forankre som de 4 røde streger, det ville jo i hvert fald styrke den pille de to sammensatte sider tilsammen udgør.
Mvh

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens fungere, men elementerne skal fastgøres med flere karmskruer til hinanden. De røde streger du har tegnet vil ingen gavnlig effekt have.

Selvbygger med stort S. 
Hvad skriver Velfac, for har de skrevet at det er no-go, kan du hvertfald ikke reklamere over det, hvis det ikke holder..
Martin.v skrev den 29-10-2024 20:14:47

Hvad skriver Velfac, for har de skrevet at det er no-go, kan du hvertfald ikke reklamere over det, hvis det ikke holder..

Det er købt på sådan et genbrugsmarked, de har dog aldrig været installeret. Men der er ingen papirer på døren.

Superdiy skrev den 29-10-2024 19:20:23

Det kan sagtens fungere, men elementerne skal fastgøres med flere karmskruer til hinanden. De røde streger du har tegnet vil ingen gavnlig effekt have.

Ja, jeg tænkte at hvis det er en mulighed, skal de to karme skrues sammen fra begge sider med omkring 10 skruer i alt. Grunden til jeg vil høre flere meninger, er fordi jeg har spurgt en tømrer som anbefalede at sætte hængslerne mod muren.

SmilDetSmitter skrev den 29-10-2024 20:33:55

Ja, jeg tænkte at hvis det er en mulighed, skal de to karme skrues sammen fra begge sider med omkring 10 skruer i alt. Grunden til jeg vil høre flere meninger, er fordi jeg har spurgt en tømrer som anbefalede at sætte hængslerne mod muren.

Der er ingen ide i at skrue fra begge sider. Bare skru fra falsen på døren, så skal der ikke males.Tømeren har ret i det bedste er at fastgøre hængselsiden til en fast bygningsdel, men det andet kan sagtens fungere hvis ikke det er plast vinduer.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 29-10-2024 20:40:39

Det bedste er at fastgøre hængselsiden til en fast bygningsdel, men det andet kan sagtens fungere hvis ikke det er plast vinduer.

Det er 3-lags glas, men hvad ville der ske hvis det var plast vinduer?

SmilDetSmitter skrev den 29-10-2024 22:41:30

Superdiy skrev den 29-10-2024 20:40:39

Det bedste er at fastgøre hængselsiden til en fast bygningsdel, men det andet kan sagtens fungere hvis ikke det er plast vinduer.

Det er 3-lags glas, men hvad ville der ske hvis det var plast vinduer?

Plastvinduer er karmene så bløde at de ikke kan bære sig selv, og kræver masser af understøtning. Ellers kan de ikke lukke et år efter montering.

Selvbygger med stort S. 

Det kan sagtens fungere, men elementerne skal fastgøres med flere karmskruer til hinanden. De røde streger du har tegnet vil ingen gavnlig effekt have
Det jeg ser som den største risiko, er at de to karme som skrues sammen, over tid kunne give/bevæge sig, det er jo også en meget tung dør. Men hvis de skrues sammen med f. Eks 8-10 skruer burde de vel ikke kunne rykke sig.
Har også overvejet at skrue et bræt på henover de to partier, for det er der plads til.

Silikone eller lignende imellem de to kunne man vel også, men det har nok ingen større effekt.

Kunne der være andre måder at stabilisere?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også