Isolering af etageadskillelse over kold kælder

Jeg har et hus fra 1914 med 40 kvm kælder. Kælderen er uopvarmet og benyttes til opbevaring af øl/sodavand, bildæk, cykler og varmtvandsbeholder. Der findes to vinduer med ventilationsåbninger. De resterende tre vinduer er murede til, men med opsætning af mekanisk ventilation i den ene og ventilationsåbninger i de to andre. 
I etageadskillelsen mellem kælder og stueetage er lige nu trægulv på træbjælker og herunder et tyndt lag rockwool. Der er ingen dampspærre, og vi oplever der er fodkoldt i stueetagen og træk fra gulvet. 
Vi ønsker derfor at opsætte 95 mm rockwool for at opnå bedre isolering. Vi overvejer at opsætte en vindspærre mellem undersiden af trægulvet og isoleringen. Dette med henblik på at undgå træk. Vi ønsker at opsætte vindspærre i stedet for dampspærre for samtidig at fugten i en vis grad kan diffundere mellem stue og kælder. 
Hvad tænker i om denne løsning?  
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS!
Umiddelbart fin opbygning, men hvis der er plads til mere end 95mm rockwool så fyld endelig hulrummet helt op.
Blæser det ligefrem i kælderen? Ellers ville jeg droppe vindspærre inden loftbeklædning kommer op, det er kun ved hård blæst at en vindspærre har effekt.
Husk at købe de bedst muligt isolerende batts mens i alligevel er i gang, dette for at få maksimal effekt af isoleringen, de er også væsentligt mere faste end sædvanligt og er selvbærende indtil loftbeklædning kommer på.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Velkommen på LDS.
Jeg ville helt klart montere dampspærre. Du kan godt montere dampspærren nedefra, og under nuværende isolering. Dampspærren skal klæbes til væggene, så den bliver helt tæt. De 95 mm ekstra isolering er ikke meget, men helt klart en væsentlig forbedring.

Søren O
Tusind tak for jeres svar. Vi har tænkt at vi ikke vil bruge dampspærre - fordi det ikke vil være muligt at gøre tæt. Væggene er meget ujævne og spær er forskellige størrelser. 
Årsagen til at vi overvejede vindspærre i stedet - var for at undgå træk i stuen - når den kolde kælderluft diffunderer op til den varme luft i stuen. Men hvis i tænker at det ikke rigtig vil hjælpe, så dropper vi det formentlig. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis