Hvor køber man planker af gran?

Hej
Med risiko for at det her udvikler sig til at friske sælgere reklamerer for deres biks med klik-gulve, så vil jeg gerne høre om der er nogen der kender et sted hvor man kan få fat i planker/brædder til et gulv.

Det jeg kan finde online er typisk enten plettet som en leopard af knaster, kommer i faldende længder eller har de forkerte dimensioner. Byggemarkeder (både online og fysiske) er fuld af 3. og 4. sorteringsskidt.

Jeg skal bruge dem i hele længder: Mindst 380 cm og en bredde (uden fer og not) på ca 13,5 cm. Tykkelsen skal være 32 mm fordi der i det her gamle hus er 100 cm c-c mellem bjælkerne de skal ligge på. Sådan noget synes jeg bare ikke jeg kan finde.

De skal gerne ligne det jeg har i stuen (som sikkert er fra 1918 lige som resten af hytten). Jeg tror det er gran.

Er der nogen der har en ide om hvor man kan få fat i den slags? Det er ca 40 m2 der skal dækkes så skal bruge omtrent 60 stykker så det er ikke en kæmpe ordre. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er det fyrretræ man bruger til gulve, da gran er for blødt. Men det kan være svært at se forskel, og måske er det gran er har lagt, den gang.

Mener lavpristræ kan skaffe fyrtræ plank til en god pris, men gran har jeg ikke set.

Du kan få lavet alt på et savværk, så tag evt. fat i det nærmeste lokale.

Elektronikteknikeren
Til den slags opgaver skal man være heldig, hvis der er andre muligheder end at gå til et savværk ​og få dem specielt lavet. Det er selvfølgelig en helt anden pris.

Der er noget galt i dit regnestykke. Enten er arealet mindre end 40 ​kvm eller du skal bruge mere end 60. Til 40 kvm skal du bruge 80 stk plus ​til svind.

Jeg er enig i at du bør købe fyr.

Gulvet kommer ikke til at ligne dit gamle gulv. Selv efter 10 år kan du tydeligt se forskel.
GodeVen skrev den 29-10-2024 10:48:58

Til den slags opgaver skal man være heldig, hvis der er andre muligheder end at gå til et savværk og få dem specielt lavet. Det er selvfølgelig en helt anden pris.

Der er noget galt i dit regnestykke. Enten er arealet mindre end 40 kvm eller du skal bruge mere end 60. Til 40 kvm skal du bruge 80 stk plus til svind.

Jeg er enig i at du bør købe fyr.

Gulvet kommer ikke til at ligne dit gamle gulv. Selv efter 10 år kan du tydeligt se forskel.

Arealet er mindre end 40 m2. Det var et cirka tal for at give en ide om størrelsesordenen. Jeg kan tælle 60 (eller var det 62?) brædder inde i stuen hvor det er samme bredde. Hvilket "svind" kan man forvente? Altså hvis de er i fuld længde er svindet vel nul med mindre man får leveret defekte brædder eller saver forkert?

Vi fik lagt en lille stump da vi fik etableret en terassedør og det ligner rimeligt det eksisterende (når man har slidt sig igennem den hvidtonede lak nogen har smurt på for mange år siden). Når jeg siger at det skal ligne mener jeg blot "samme træsort" og samme sortering/andel af knaster. Jeg aner ikke om det er fyr eller gran der ligger i forvejen, men det er lidt rødligt og ikke så lyst som det fyr man ellers kan se hos tømmerhandlen. På billederne på woodywood ligner det mest "Pitch Pine".

Jeg er ikke afvisende overfor savværk løsningen. Spørgsmålet er mere om jeg kan finde et godt savværk, der kan lave det og som vil levere til Kalundborg. Grundlæggende vil jeg gerne betale ekstra for at få noget som ligner noget huset kunne være født med i stedet for at få noget som ingen ville bruge til andet end brænde den gang. 
Rødligt kan indikere at det er douglasgran hvor kernevedet er rødligt i farven.
Vores lokale savværk (grønagergaard) kan levere planker der er tæt på de efterspurgte mål og kan fjernlevere, men mon ikke også et savværk i dit nærområde har noget det minder om det efterspurgte.
Dog er det muligt du skal have dem kørt igennem en tykkelseshøvl med sliberuller (evt ved en lokal snedker/tømrer) før de kan bruges til gulv.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
For mange år siden bestilte jeg nogle guldbrædder efter special mål til reparation af et 100 år gammelt gulv. De passede som de skulle. Men det var ikke billig. Hvis det er hele gulvet, der skal skiftes, er du mere frit stillet.
GodeVen skrev den 29-10-2024 14:21:01

For mange år siden bestilte jeg nogle guldbrædder efter special mål til reparation af et 100 år gammelt gulv. De passede som de skulle. Men det var ikke billig. Hvis det er hele gulvet, der skal skiftes, er du mere frit stillet.

Typo der sikkert er tæt på sandheden  ;-)

Om ikke andet. Tusind tak for de mange svar. Jeg er blevet lidt klogere og kan forstå at det ikke er mig der er helt tosset i at konkludere at brædder af det format ikke lige er hyldevarer
Tror ikke det er gran. Alene tykkelsen på en granstamme gør den uegnet til brædder. Vore dages fyr er noget bras, glem det.
Douglas er en mulighed, men for mig ligner det mere europæisk lærk. Det passer også med farven.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis